ZBOG SIGURNOSTI: Država uvela STAROSNU GRANICU nakon koje neće biti moguće produžiti VOZAČKU DOZVOLU!
U Italiji je na snazi malo poznato pravilo koje profesionalnim vozačima starijima od 68 godina onemogućava obnovu dozvole za upravljanje teškim teretnim vozilima (kamionima) i autobusima. Ova mera, iako postoji od 1992. godine, ponovo je u žiži rasprava, posebno u kontekstu sve većeg nedostatka profesionalnih vozača širom Europe.
Službena odluka Rima dolazi u vreme kada Evropska komisija razmatra moguća ograničenja vožnje za osobe starije od 65 godina. Cilj je povećati sigurnost na putevima kontinenta sve starijeg stanovništva. Iako opšta zabrana nije na stolu, razmatraju se strožiji lekarski pregledi, vremenska ili čak geografska ograničenja za određene grupe vozača.
Ovi predlozi deo su šire EU strategije za sigurniju i održiviju mobilnost i potegli su žestoke debate. Udruženja za prava starijih, stručnjaci i nacionalne vlasti nastoje pronaći ravnotežu između jamčenja sigurnosti svih učesnika u saobraćaju i očuvanja autonomije miliona aktivnih starijih građana.
Italijanski sistem već decenijama primenjuje specifična pravila: od 65. godine obnova profesionalnih dozvola (kategorije C za teretna vozila i D za autobuse) zahteva prolazak strožijih lekarskih pregleda, a od 68. godine obnova ovih dozvola je praktički onemogućena. Izuzetak se može napraviti samo u vrlo retkim slučajevima, uz lekarsko odobrenje koje potvrđuje fizičku i kognitivnu sposobnost, piše El Pais.
Važno je naglasiti da se ovo ograničenje ne odnosi na privatne automobile (B kategorija). Vozači stariji od 68 godina mogu nesmetano nastaviti voziti vlastita vozila.
Međutim, sada ova mera koja nije nova ponovo dolazi u fokus u Europi iz dva ključna razloga. Prvi je širenje zbunjujućih vijesti jer medijski naslovi često sugerišu "zabranu vožnje starijima", a ne ističu precizno da se radi isključivo o profesionalnim vozačima.
Drugi je tzv. "kriza vozača" jer je sve izraženiji nedostatak profesionalnih vozača kamiona i autobusa, koji pogađa celu Evropu, uključujući i Srbiju. Italijanska saobraćajna udruženja i neki političari već su 2024. godine predlagali podizanje starosne granice na 70 godina kao moguće rešenje za ublažavanje krize, ali za sada nema promena.
Italijanske vlasti pritom ističu da pravilo nije diskriminišuće, već je vođeno brigom za sigurnost na putevima. Upravljanje teškim teretnim vozilima i autobusima zahteva visok nivo fizičke spremnosti, brzu reakciju i koncentraciju, čije opadanje s godinama može predstavljati rizik. Mera je usmerena na minimizaciju potencijalnih opasnosti povezanih s zahtevnim uslovima profesionalnog prevoza.
Rasprava oko starosne granice za profesionalne vozače verovatno će se nastaviti, balansirajući između imperativa sigurnosti, demografske stvarnosti starenja stanovništva i ekonomskih potreba evropskog saobraćajnog sektora. Italijansko iskustvo služi kao primer koji bi mogao postati problem za celu EU.