ЗБОГ СИГУРНОСТИ: Држава увела СТАРОСНУ ГРАНИЦУ након које неће бити могуће продужити ВОЗАЧКУ ДОЗВОЛУ!
У Италији је на снази мало познато правило које професионалним возачима старијима од 68 година онемогућава обнову дозволе за управљање тешким теретним возилима (камионима) и аутобусима. Ова мера, иако постоји од 1992. године, поново је у жижи расправа, посебно у контексту све већег недостатка професионалних возача широм Еуропе.
Службена одлука Рима долази у време када Европска комисија разматра могућа ограничења вожње за особе старије од 65 година. Циљ је повећати сигурност на путевима континента све старијег становништва. Иако општа забрана није на столу, разматрају се строжији лекарски прегледи, временска или чак географска ограничења за одређене групе возача.
Ови предлози део су шире ЕУ стратегије за сигурнију и одрживију мобилност и потегли су жестоке дебате. Удружења за права старијих, стручњаци и националне власти настоје пронаћи равнотежу између јамчења сигурности свих учесника у саобраћају и очувања аутономије милиона активних старијих грађана.
Италијански систем већ деценијама примењује специфична правила: од 65. године обнова професионалних дозвола (категорије Ц за теретна возила и Д за аутобусе) захтева пролазак строжијих лекарских прегледа, а од 68. године обнова ових дозвола је практички онемогућена. Изузетак се може направити само у врло ретким случајевима, уз лекарско одобрење које потврђује физичку и когнитивну способност, пише Ел Паис.
Важно је нагласити да се ово ограничење не односи на приватне аутомобиле (Б категорија). Возачи старији од 68 година могу несметано наставити возити властита возила.
Међутим, сада ова мера која није нова поново долази у фокус у Еуропи из два кључна разлога. Први је ширење збуњујућих вијести јер медијски наслови често сугеришу "забрану вожње старијима", а не истичу прецизно да се ради искључиво о професионалним возачима.
Други је тзв. "криза возача" јер је све израженији недостатак професионалних возача камиона и аутобуса, који погађа целу Европу, укључујући и Србију. Италијанска саобраћајна удружења и неки политичари већ су 2024. године предлагали подизање старосне границе на 70 година као могуће решење за ублажавање кризе, али за сада нема промена.
Италијанске власти притом истичу да правило није дискриминишуће, већ је вођено бригом за сигурност на путевима. Управљање тешким теретним возилима и аутобусима захтева висок ниво физичке спремности, брзу реакцију и концентрацију, чије опадање с годинама може представљати ризик. Мера је усмерена на минимизацију потенцијалних опасности повезаних с захтевним условима професионалног превоза.
Расправа око старосне границе за професионалне возаче вероватно ће се наставити, балансирајући између императива сигурности, демографске стварности старења становништва и економских потреба европског саобраћајног сектора. Италијанско искуство служи као пример који би могао постати проблем за целу ЕУ.