Drugačiji izgled pumpi i niže cene goriva?! Ovo zanima svakog vozača u Srbiji, pojavio se novi kupac za NIS - gigant sa sobom može da donese velike promene
Ono što se vozači u Srbiji najviše pitaju poslednjih nekoliko dana je, da li će sa promenom u vlasničkoj strukturi Naftne industrije Srbije doći i do određenih promena na pumpama širom Srbije. Što po pitanju cena goriva, što onih drugih - kozmetičkih.
Energetski gigant iz Ujedinjenih Arapskih Emirata, Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC), sve se češće pominje kao glavni favorit za kupovinu većinskog paketa akcija Naftne industrije Srbije (NIS), u trenutku kada se pregovori o prodaji ruskog udela približavaju završnici. Ukoliko bi do takvog dogovora došlo, reč bi bila o jednoj od najznačajnijih energetskih investicija u regionu u poslednjoj deceniji.
Prema informacijama koje su se pojavile u javnosti, pregovori se odnose na prodaju 56,15 odsto udela koji u NIS-u drže ruske kompanije, a ADNOC se u tom kontekstu navodi kao najozbiljniji kandidat za preuzimanje tog paketa. Takva transakcija ne bi imala samo finansijsku težinu, već bi Srbiji donela i novog strateškog partnera sa globalnim energetskim kapacitetima, dok bi NIS bio uključen u širi okvir međunarodnih energetskih tokova.
Potencijalna akvizicija mogla bi da utiče i na tržište energenata u regionu, ali i na političko-ekonomske odnose, naročito imajući u vidu da se NIS već duže vreme nalazi pod američkim sankcijama, što dodatno ograničava manevre ruskih akcionara i ubrzava potragu za novim rešenjem.
ADNOC je državna naftna i gasna kompanija koja posluje širom celog energetskog lanca, uključujući istraživanje, proizvodnju, preradu, transport, prodaju goriva i gasnih proizvoda, kao i investicije u nove energetske tehnologije i infrastrukturu. Kompanija je u potpunosti u vlasništvu Emirata Abu Dabija i posluje kao ključna osa ekonomije Ujedinjenih Arapskih Emirata. Više o tome OVDE.
Kako navode izvori bliski pregovorima, interesovanje ADNOC-a ne zasniva se isključivo na poslovnoj računici, već i na bliskim političkim i ekonomskim odnosima Srbije i Ujedinjenih Arapskih Emirata, koji su poslednjih godina intenzivirani kroz više velikih projekata. Iako je ADNOC prethodne međunarodne akvizicije pokušavao da realizuje preko svoje investicione filijale XRG, u slučaju NIS-a, kako se spekuliše, transakcija bi mogla da ide direktno preko matične kompanije.
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je ranije na RTS-u da se pregovori o sudbini NIS-a bliže kraju, navodeći da se razgovori vode između ruske strane i jedne velike kompanije, kao i da bi trilateralni sastanci u Beogradu mogli da budu održani već početkom naredne sedmice. Iako nije imenovao potencijalnog kupca, više izvora prethodnih dana upravo giganta iz Emirata navodi kao glavnog favorita.
- Ja očekujem, oni naravno moraju i da razgovaraju sa Srbima, sa srpskom stranom, sa nama, i očekujem da bismo do ponedeljka, najkasnije utorka, mogli da obavimo te trilateralne razgovore i da budu, naravno, u Beogradu, u Srbiji i da pokušamo da tu priču zatvorimo. Samo moram vam reći, moj optimizam je neveliki, ali ipak postoji, zato što sve dok OFAC ne odobri određenu transakciju, mi ne znamo na čemu smo - rekao je Vučić za RTS i tako otkrio koji je trenutno najveći problem i kamen spoticanja po pitanju situacije oko Naftne industrije Srbije i potencijalne prodaje ruskog udela.
O mogućem ulasku ADNOC-a u vlasničku strukturu NIS-a pisao je i Fajnenšel tajms, pozivajući se na četiri izvora upoznata sa pregovorima, navodeći da je nacionalna naftna kompanija Abu Dabija ozbiljno zainteresovana za kupovinu ruskog udela u kompaniji koja posluje pod sankcijama SAD.
Vrednost potencijalne transakcije za sada nije zvanično saopštena, ali prema finansijskom izveštaju NIS-a za 2024. godinu, ukupna imovina kompanije procenjena je na oko 4,7 milijardi dolara, dok se vrednost ruskog udela procenjuje na približno 2,6 milijardi dolara.
Sudbina NIS-a dodatno je zakomplikovana početkom godine, kada su američke sankcije usmerene protiv Rusije obuhvatile i ovu kompaniju, uz poziv Ministarstva finansija SAD da ruski vlasnici razmotre prodaju svog udela kako bi se ograničili prihodi Moskve od nafte.
Da li će cene goriva biti niže ako dođe do kupovine?
Pitanje koje se postavlja sve češće, da li će u slučaju kupovine ruskog udela od strane ADNOC-a biti i niže cene goriva na pumpama u Srbiji?
Sem toga, vozače u Srbiji interesuje i da li će biti kozmetičkih promena, odnosno da li će izgled pumpi biti drugačiji i da li će biti novih benzinskih stanica širom zemlje (poput recimo Gaspromovih).
Idemo redom...
Ako bi ADNOC kupio ruski udeo u NIS-u, niže cene goriva u Srbiji ne bi automatski usledile, i važno je da se to jasno kaže.
Zašto cene verovatno ne bi odmah pale
Cene goriva u Srbiji ne zavise samo od vlasnika NIS-a, već prvenstveno od:
-
svetske cene nafte (Brent),
-
kursnih kretanja,
-
akciza i PDV-a (koji čine veliki deo cene),
-
državnih uredbi o maksimalnim cenama.
Čak i da ADNOC ima jeftiniji pristup sirovoj nafti, maloprodajna cena na pumpama i dalje bi bila ograničena državnom regulativom.
Gde ipak postoji "prostor za optimizam"
U srednjem i dužem roku, teoretski:
-
stabilniji dotok nafte i derivata
-
manji logistički i finansijski rizici (bez sankcija)
-
veća investiciona moć i modernizacija rafinerija
mogu da dovedu do manjih troškova poslovanja, što bi olakšalo državi da ublaži rast cena u kriznim periodima - ali ne nužno da ih drastično spusti.
Samim tim donosi se sledeći zaključak: Država bi i dalje imala presudnu ulogu u formiranju cena. Promena vlasnika nije isto što i promena cenovne politike. Građani ne bi osetili razliku "preko noći".
Kupovina ruskog udela od strane ADNOC-a mogla bi da donese stabilnost i sigurnije snabdevanje, ali niže cene goriva nisu izvesne, to bi zavisilo od više faktora.
Doći će do promene vizuelnog identiteta na pumpama širom Srbije?
Ukoliko bi kompanija iz Ujedinjenih Arapskih Emirata zaista preuzela 56,15 odsto akcija koje trenutno drže ruske firme, logično se nameće dilema da li bi se takva promena vlasništva u budućnosti mogla odraziti i na vizuelni identitet i brendove na pumpama, uključujući i one koje danas posluju pod imenom Gazprom.
Za sada nema zvaničnih najava da bi došlo do zamene postojećih benzinskih stanica ili promene imena i izgleda pumpi. Stručnjaci ipak podsećaju da u sličnim međunarodnim akvizicijama promene brendiranja često ne dolaze odmah, već tek nakon detaljne analize tržišta, zakonskih obaveza i poslovne strategije novog vlasnika.
U slučaju da dođe do rebrendiranja postojećih pumpi (najverovatnije Gazpromovih u tom slučaju) u Srbiji od strane ADNOC-a ili do pojave novih, one će izgledati upravo kao na slici iznad.
ADNOC trenutno posluje u više desetina zemalja i prepoznatljiv je po modernom dizajnu svojih benzinskih stanica, ali to ne znači da bi takav model automatski bio primenjen i u Srbiji. U praksi, novi vlasnici često zadržavaju postojeće brendove, posebno kada su oni već dobro pozicionirani na domaćem tržištu.
U ovom trenutku, sve ostaje na nivou spekulacija i pitanja, dok se čeka eventualni ishod pregovora između ruskih akcionara i zainteresovanih kupaca. Ukoliko do dogovora dođe, tek tada bi moglo da se govori o mogućim promenama na terenu - uključujući i to da li će građani Srbije jednog dana videti nove pumpe sa drugačijim imenom i izgledom.