Другачији изглед пумпи и ниже цене горива?! Ово занима сваког возача у Србији, појавио се нови купац за НИС - гигант са собом може да донесе велике промене
Оно што се возачи у Србији највише питају последњих неколико дана је, да ли ће са променом у власничкој структури Нафтне индустрије Србије доћи и до одређених промена на пумпама широм Србије. Што по питању цена горива, што оних других - козметичких.
Енергетски гигант из Уједињених Арапских Емирата, Абу Дхаби Натионал Оил Company (АДНОЦ), све се чешће помиње као главни фаворит за куповину већинског пакета акција Нафтне индустрије Србије (НИС), у тренутку када се преговори о продаји руског удела приближавају завршници. Уколико би до таквог договора дошло, реч би била о једној од најзначајнијих енергетских инвестиција у региону у последњој деценији.
Према информацијама које су се појавиле у јавности, преговори се односе на продају 56,15 одсто удела који у НИС-у држе руске компаније, а АДНОЦ се у том контексту наводи као најозбиљнији кандидат за преузимање тог пакета. Таква трансакција не би имала само финансијску тежину, већ би Србији донела и новог стратешког партнера са глобалним енергетским капацитетима, док би НИС био укључен у шири оквир међународних енергетских токова.
Потенцијална аквизиција могла би да утиче и на тржиште енергената у региону, али и на политичко-економске односе, нарочито имајући у виду да се НИС већ дуже време налази под америчким санкцијама, што додатно ограничава маневре руских акционара и убрзава потрагу за новим решењем.
АДНОЦ је државна нафтна и гасна компанија која послује широм целог енергетског ланца, укључујући истраживање, производњу, прераду, транспорт, продају горива и гасних производа, као и инвестиције у нове енергетске технологије и инфраструктуру. Компанија је у потпуности у власништву Емирата Абу Дабија и послује као кључна оса економије Уједињених Арапских Емирата. Више о томе ОВДЕ.
Како наводе извори блиски преговорима, интересовање АДНОЦ-а не заснива се искључиво на пословној рачуници, већ и на блиским политичким и економским односима Србије и Уједињених Арапских Емирата, који су последњих година интензивирани кроз више великих пројеката. Иако је АДНОЦ претходне међународне аквизиције покушавао да реализује преко своје инвестиционе филијале XRG, у случају НИС-а, како се спекулише, трансакција би могла да иде директно преко матичне компаније.
Председник Србије Александар Вучић изјавио је раније на РТС-у да се преговори о судбини НИС-а ближе крају, наводећи да се разговори воде између руске стране и једне велике компаније, као и да би трилатерални састанци у Београду могли да буду одржани већ почетком наредне седмице. Иако није именовао потенцијалног купца, више извора претходних дана управо гиганта из Емирата наводи као главног фаворита.
- Ја очекујем, они наравно морају и да разговарају са Србима, са српском страном, са нама, и очекујем да бисмо до понедељка, најкасније уторка, могли да обавимо те трилатералне разговоре и да буду, наравно, у Београду, у Србији и да покушамо да ту причу затворимо. Само морам вам рећи, мој оптимизам је невелики, али ипак постоји, зато што све док ОФАЦ не одобри одређену трансакцију, ми не знамо на чему смо - рекао је Вучић за РТС и тако открио који је тренутно највећи проблем и камен спотицања по питању ситуације око Нафтне индустрије Србије и потенцијалне продаје руског удела.
О могућем уласку АДНОЦ-а у власничку структуру НИС-а писао је и Фајненшел тајмс, позивајући се на четири извора упозната са преговорима, наводећи да је национална нафтна компанија Абу Дабија озбиљно заинтересована за куповину руског удела у компанији која послује под санкцијама САД.
Вредност потенцијалне трансакције за сада није званично саопштена, али према финансијском извештају НИС-а за 2024. годину, укупна имовина компаније процењена је на око 4,7 милијарди долара, док се вредност руског удела процењује на приближно 2,6 милијарди долара.
Судбина НИС-а додатно је закомпликована почетком године, када су америчке санкције усмерене против Русије обухватиле и ову компанију, уз позив Министарства финансија САД да руски власници размотре продају свог удела како би се ограничили приходи Москве од нафте.
Да ли ће цене горива бити ниже ако дође до куповине?
Питање које се поставља све чешће, да ли ће у случају куповине руског удела од стране АДНОЦ-а бити и ниже цене горива на пумпама у Србији?
Сем тога, возаче у Србији интересује и да ли ће бити козметичких промена, односно да ли ће изглед пумпи бити другачији и да ли ће бити нових бензинских станица широм земље (попут рецимо Гаспромових).
Идемо редом...
Ако би АДНОЦ купио руски удео у НИС-у, ниже цене горива у Србији не би аутоматски уследиле, и важно је да се то јасно каже.
Зашто цене вероватно не би одмах пале
Цене горива у Србији не зависе само од власника НИС-а, већ првенствено од:
-
светске цене нафте (Брент),
-
курсних кретања,
-
акциза и ПДВ-а (који чине велики део цене),
-
државних уредби о максималним ценама.
Чак и да АДНОЦ има јефтинији приступ сировој нафти, малопродајна цена на пумпама и даље би била ограничена државном регулативом.
Где ипак постоји "простор за оптимизам"
У средњем и дужем року, теоретски:
-
стабилнији доток нафте и деривата
-
мањи логистички и финансијски ризици (без санкција)
-
већа инвестициона моћ и модернизација рафинерија
могу да доведу до мањих трошкова пословања, што би олакшало држави да ублажи раст цена у кризним периодима - али не нужно да их драстично спусти.
Самим тим доноси се следећи закључак: Држава би и даље имала пресудну улогу у формирању цена. Промена власника није исто што и промена ценовне политике. Грађани не би осетили разлику "преко ноћи".
Куповина руског удела од стране АДНОЦ-а могла би да донесе стабилност и сигурније снабдевање, али ниже цене горива нису извесне, то би зависило од више фактора.
Доћи ће до промене визуелног идентитета на пумпама широм Србије?
Уколико би компанија из Уједињених Арапских Емирата заиста преузела 56,15 одсто акција које тренутно држе руске фирме, логично се намеће дилема да ли би се таква промена власништва у будућности могла одразити и на визуелни идентитет и брендове на пумпама, укључујући и оне које данас послују под именом Газпром.
За сада нема званичних најава да би дошло до замене постојећих бензинских станица или промене имена и изгледа пумпи. Стручњаци ипак подсећају да у сличним међународним аквизицијама промене брендирања често не долазе одмах, већ тек након детаљне анализе тржишта, законских обавеза и пословне стратегије новог власника.
У случају да дође до ребрендирања постојећих пумпи (највероватније Газпромових у том случају) у Србији од стране АДНОЦ-а или до појаве нових, оне ће изгледати управо као на слици изнад.
АДНОЦ тренутно послује у више десетина земаља и препознатљив је по модерном дизајну својих бензинских станица, али то не значи да би такав модел аутоматски био примењен и у Србији. У пракси, нови власници често задржавају постојеће брендове, посебно када су они већ добро позиционирани на домаћем тржишту.
У овом тренутку, све остаје на нивоу спекулација и питања, док се чека евентуални исход преговора између руских акционара и заинтересованих купаца. Уколико до договора дође, тек тада би могло да се говори о могућим променама на терену - укључујући и то да ли ће грађани Србије једног дана видети нове пумпе са другачијим именом и изгледом.