Podizanje penzije u Srbiji: Ovo su tri moguća načina, ali je samo u ovom slučaju moguća isplata na kućnu adresu
Sve što penzioneri trebaju znati o isplati.
Svi novi korisnici penzija u Srbiji, od 1. januara 2019. godine, penzije i novčane naknade primaju isključivo preko banke – na svoj tekući račun, račun ustanove u kojoj su smešteni ili na račun punomoćnika. Ovo je predviđeno Zakonom o penzijskom i invalidskom osiguranju i odnosi se na sve koji su pravo na penziju ostvarili nakon tog datuma.
Tri načina isplate za korisnike u Srbiji:
- Na lični tekući račun u banci
- Na račun ustanove u kojoj je korisnik smešten (dom za stare, socijalna ustanova itd.)
- Na tekući račun punomoćnika (uz overeno punomoćje)
Za korisnike koji žive van teritorije Srbije, penzije se mogu isplaćivati na devizni račun otvoren u banci u zemlji u kojoj imaju prebivalište, uz troškove koje snosi korisnik.
Važno: Nema više isplata na kućnu adresu za nove korisnike
Od 1. januara 2019. godine, novi korisnici penzija ne mogu da biraju isplatu na kućnu adresu ili putem pošte. Taj način ostaje samo za penzionere koji su već primali penzije na taj način do kraja decembra 2018. godine. Za njih, isplata će se nastaviti pod istim uslovima i dalje, ali ako jednom pređu na drugi način isplate (npr. na tekući račun), povratak na kućnu adresu više neće biti moguć.
Isplata na kućnu adresu vrši se putem naloga, a trošak dostave snosi korisnik, u skladu sa poslovnom politikom Pošte Srbije.
Da bi nastavili da primaju penziju na kućnu adresu, korisnici moraju dostaviti validan dokument sa adresom na teritoriji Srbije (lična karta, izbeglička legitimacija, zeleni karton).
Korisnici moraju prijavljivati promene
Korisnik, primalac ili punomoćnik imaju zakonsku obavezu da Fondu PIO prijave sve promene koje mogu uticati na isplatu penzije – kao što su promena prebivališta, imena, JMBG-a, smrti korisnika, kao i statusne promene dece, školovanje i drugo. U suprotnom, isplata penzije može biti obustavljena.
Ako se dokumentacija dostavi naknadno, korisnik može da dobije zaostale penzije najviše za 12 meseci unazad, računajući od dana kada je zahtev za nastavak isplate podnet.
Zamena računa u banci – postupak
Ako korisnik želi da promeni banku, potrebno je da na dan valute isplate penzije pribavi potvrdu o novom računu i dostavi je nadležnoj filijali PIO fonda. Ukoliko to ne učini na vreme, penzija će biti uplaćena na stari račun, a banka je dužna da novac vrati Fondu. U tom slučaju, isplata će biti izvršena tek u narednom naknadnom terminu.
Kada se isplaćuju penzije:
- Zaposleni: redovno 10. i 25. u mesecu
- Samostalne delatnosti: redovno 1–4, naknadno 20–22
- Poljoprivrednici i vojni penzioneri: redovno 6, naknadno 20–22
Srbija Danas