Velika "seoba" balkanskih prevoznika - Flote i vozači sele svoj biznis u zemlje EU, Evropi poručili: "Ako ne možemo raditi iz svojih država, radićemo iz vaših"
Prevoznici iz BiH, Srbije, Severne Makedonije i Crne Gore najavljuju masovno preseljenje svojih flota i vozača u države EU zbog birokratskih prepreka i ograničenja u matičnim zemljama, upozoravajući da bi posledice ovog poteza mogle drastično uticati na evropsko tržište transporta i robne tokove.
U zvaničnom saopštenju Konzorcijuma Logistike Bosne i Hercegovine navodi se da je motiv oglašavanje zaštita prava na rad prevoznika iz država koje nisu članice Evropske unije, ali i onih unutar EU koje su potcijenjene u evropskom transportnom prostoru.
Kako naglašavaju, sada im je u potpunosti jasna perspektiva svih istorijskih seoba na području Balkana.
- Ali sada, po prvi put u istoriji - ne sele se samo narodi, selimo i kapacitete. Ovaj put, seoba nije posljedica ratova, nego administrativnog gušenja prava na rad, ignorisanja realnosti na terenu i sistemskog ugrožavanja egzistencije profesionalnih vozača. To je seoba izazvana papirologijom, ne oružjem - navodi se u saopštenju.
Kako kažu, njihova seoba desiće se već početnom naredne godine kada najavaljuju preseljenje svojih kapaciteta u države Evropske unije, uključujući Sloveniju, Hrvatsku, Bugarsku, Češku, Poljsku, Slovačku i Luksemburg.
Ova odluka rezultat je trenutnih ograničenja i birokratskih prepreka u njihovim matičnim zemljama.
Prevoznici tvrde da će kroz registraciju firmi u EU ostvariti niz pogodnosti: mogućnost rada bez dodatnih dozvola, niže poreze, bržu registraciju vozila i vozačkih kvalifikacija, kao i jednostavnije procedure za izdavanje Code 95.
- Evropi poručujemo jasno: ako ne možemo raditi iz svojih država, radićemo iz vaših. Evropska komisija mora razumeti posledice odluka koje su nametnute prevoznicima Balkana - ističu iz Konzorcijuma logistike BiH.
Analize sektora pokazuju da bi ovaj preseljenje moglo izazvati ozbiljne posljedice po evropsko tržište transporta: manjak kvalifikovanih vozača, rast cijena transporta za oko 35% i preusmjeravanje robnih tokova. Takođe, matične države balkanskih prevoznika suočiće se s gubitkom flota, smanjenjem doprinosa u zdravstvene, socijalne i penzione fondove, te dugoročnim ekonomskim efektima.
U saopštenju, Konzorcijum najavljuje i održavanje domaće prisutnosti kroz zelene inicijative: većina prevoznika posjeduje solarne elektrane na skladištima, razvijaju se zelene zone oko transportnih baza, a planira se formiranje Zadruge za solarne elektrane povezanih s EU tržištem energije.
Prevoznici pozivaju sve zainteresovane na Sabor transportnog sektora 6. decembra u Bijeljini, gde će potvrditi planove za preseljenje i razgovarati o budućnosti industrije.
- Velika seoba prevoznika 2025–2026. nije pretnja, to je istorijska nužnost. To je racionalan odgovor na iracionalne politike i borba za pravo na rad - navodi se u saopštenju.