Велика "сеоба" балканских превозника - Флоте и возачи селе свој бизнис у земље ЕУ, Европи поручили: "Ако не можемо радити из својих држава, радићемо из ваших"
Превозници из БиХ, Србије, Северне Македоније и Црне Горе најављују масовно пресељење својих флота и возача у државе ЕУ због бирократских препрека и ограничења у матичним земљама, упозоравајући да би последице овог потеза могле драстично утицати на европско тржиште транспорта и робне токове.
У званичном саопштењу Конзорцијума Логистике Босне и Херцеговине наводи се да је мотив оглашавање заштита права на рад превозника из држава које нису чланице Европске уније, али и оних унутар ЕУ које су потцијењене у европском транспортном простору.
Како наглашавају, сада им је у потпуности јасна перспектива свих историјских сеоба на подручју Балкана.
- Али сада, по први пут у историји - не селе се само народи, селимо и капацитете. Овај пут, сеоба није посљедица ратова, него административног гушења права на рад, игнорисања реалности на терену и системског угрожавања егзистенције професионалних возача. То је сеоба изазвана папирологијом, не оружјем - наводи се у саопштењу.
Како кажу, њихова сеоба десиће се већ почетном наредне године када најаваљују пресељење својих капацитета у државе Европске уније, укључујући Словенију, Хрватску, Бугарску, Чешку, Пољску, Словачку и Луксембург.
Ова одлука резултат је тренутних ограничења и бирократских препрека у њиховим матичним земљама.
Превозници тврде да ће кроз регистрацију фирми у ЕУ остварити низ погодности: могућност рада без додатних дозвола, ниже порезе, бржу регистрацију возила и возачких квалификација, као и једноставније процедуре за издавање Цоде 95.
- Европи поручујемо јасно: ако не можемо радити из својих држава, радићемо из ваших. Европска комисија мора разумети последице одлука које су наметнуте превозницима Балкана - истичу из Конзорцијума логистике БиХ.
Анализе сектора показују да би овај пресељење могло изазвати озбиљне посљедице по европско тржиште транспорта: мањак квалификованих возача, раст цијена транспорта за око 35% и преусмјеравање робних токова. Такође, матичне државе балканских превозника суочиће се с губитком флота, смањењем доприноса у здравствене, социјалне и пензионе фондове, те дугорочним економским ефектима.
У саопштењу, Конзорцијум најављује и одржавање домаће присутности кроз зелене иницијативе: већина превозника посједује соларне електране на складиштима, развијају се зелене зоне око транспортних база, а планира се формирање Задруге за соларне електране повезаних с ЕУ тржиштем енергије.
Превозници позивају све заинтересоване на Сабор транспортног сектора 6. децембра у Бијељини, где ће потврдити планове за пресељење и разговарати о будућности индустрије.
- Велика сеоба превозника 2025–2026. није претња, то је историјска нужност. То је рационалан одговор на ирационалне политике и борба за право на рад - наводи се у саопштењу.