Имаће страх од поласка на пут: Хапшења, депортације и враћања српских возача са границе биће све чешћа након покретања новог система, неће моћи ни на море
Нови систем за проверу уласка држављана трећих земаља у Шенгенски простор (ЕЕС) почеће са радом од 12. октобра.
Све грађане који живе ван ЕУ сачекаће ригорозније контроле и оштрија правила приликом уласка у ове земље. Поред оштријих контрола, нови систем директно ће утицати на све наше возаче који послом путују у ЕУ.
Из пословног удружења "Међународни транспорт" из Београду указују на то да наши возачи наилазе на нерешив проблем када на снагу ступе нова правила.
- Наиме, ЕЕС систем а касније Етиас, ступа на снагу и сваки професионални возач ће сада на уласку у ЕУ аутоматски бити проверен у смислу броја дана које је провео на територији Шенгена. Како је 99% времена већина возача на територији Шенгена, обављајући свој посао, Србија ће се суочити са проблемом заустављања српских камиона на улазним границама ка ЕУ и враћања истих јер возачи неће имати одобрен улазак. Ово даље доноси заустављање српске робе те даље проблем свим увозницима, извозницима, грађанима, саопштили су из овог удружења.
Александар Спасић из пословног удружења "Међународни транспорт" за "Блиц Бизнис" је детаљније говорио о проблематици са којом ће се срести наши возачи.
- Примена новог, електронског система ће, што се професионалних возача тиче, донети то да ће већина наших возача при провери на улазним границама ЕУ имати одбијен улазак. То аутоматски значи да је и то возило са робом одбијено јер ми заменске возаче немамо. Као и већина земаља, и ми имамо проблем недостатка возача па је замена (што је један од предлога ЕУ) апсолутно немогуће. Са камионима стаје наша роба, са робом стаје производња негде у Европи и долазимо до тога да ће се наручиоци питати да ли и даље да купује робу из Србије. Идеја да ће превозе преузети страни превозници је утопија. То нигде не постоји нити је могуће, каже Спасић.
- Они ће имати страх од поласка на пут јер, као и сада, поред забране улаза може доћи до хапшења и депортације (као да се ради о илегалним мигрантима), а на крају и стављања забране уласка у зону Шенгена што њима значи и забрану одласка на море или код родбине, додаје он.
Које ће проблеме примена ЕЕС система донети у будућности?
- Као сто сам рекао, гледајући из угла транспорта, одразиће се на возаче и превознике (који питање је и у ком облику ће постојати) а даље на привреду земље и грађане због проблема у снабдевању. Ово исто погађа и регион: БиХ, Северну Македонију, Црну Гору, Албанију… с тим да смо ми некако највише изложени јер смо уз границе Шенгена, закључује Спасић.
Шта је ЕЕС и шта путници треба да знају
ЕЕС - Систем уласка/изласка (Entry/Exit System), је нови електронски систем који уводи Европска унија како би унапредила контролу граница и пратила кретање путника држављана трећих земаља који улазе у Шенгенски простор.
У контексту ЕЕС-а, "држављанин треће земље" је путник који нема држављанство ниједне земље чланице Европске уније, нити држављанство Исланда, Лихтенштајна, Норвешке или Швајцарске.
- Дакле, овај систем је намењен свима који путују у Европу на краћи боравак и који нису грађани наведених држава, укључујући путнике из земаља попут Србије, САД, Велике Британије, Канаде, Аустралије…
"Кратки боравак" подразумева боравак до 90 дана у било ком периоду од 180 дана. Овај период се рачуна као јединствен за све европске земље које користе ЕЕС.
Које државе ће захтевати ЕЕС
ЕЕС ће примењивати 29 европских држава:
- 25 чланица ЕУ (све осим Кипра и Ирске): Аустрија, Белгија, Бугарска, Хрватска, Чешка, Данска, Естонија, Финска, Француска, Немачка, Грчка, Мађарска, Италија, Летонија, Литванија, Луксембург, Малта, Холандија, Пољска, Португал, Румунија, Словачка, Словенија, Шпанија и Шведска.
- 4 земље изван ЕУ које су део Шенгенског простора: Исланд, Лихтенштајн, Норвешка и Швајцарска.
- ЕЕС систем ће се односити и на држављане Републике Србије.