Шок за возаче: Ако вам је ауто из ове године – регистрација иде и до 100.000 динара
Цена регистрације као за луксузни модел.
Иако је изгледало да ће од 20. јануара, када је на снагу ступио Правилник о утврђивању статуса возила од историјског значаја бити решени проблеми који се односе на регистрацију олдтајмер возила, упитно је колико је власника сада мотивисано за то будући да је цена регистрације у рангу, а чешће и скупља од модернијих аутомобила, тврде представници олдтајмер клубова и власници времешних возила.
То се види и на бројкама. Од јануара су регистрована 172 олдтајмера, кажу у МУП за Форбес Србија.
Решен један проблем, направљен други
Нови правилник је решио проблем регистрације и добијања таблица.
Последњих година, у Србију је ушло између 200 и 300 возила, која на крају нису успела да уђу у званичну евиденцију. Олдтајмер је до јануара могао да прође царину. Али, то није значило и да ће проћи технички преглед, наводе саговорници. Проблем је у њиховим моторима који су Еуро 1 и Еуро 2 стандарди.
У МУП-у кажу да је већина од 172 увезена олдтајмера по новом пропису – из увоза. Остали су већ били у земљи.
Потврђују да се трошкови њихове регистрације возила не разликују у односу на било које друго возило.
Промена у процедури
Новина у поступку регистрације је та да се од јануара прилаже Потврда о возилу од историјског значаја коју издаје Агенција за безбедност саобраћаја. Она омогућава право на олдтајмер таблице као и лакши пролазак на техничком прегледу. Прегледи за добијање потврде се обављају у две лабораторије. У Центру за моторна возила AMSS и у лабораторији ЦИАХ Машинског факултета у Београду.
Међутим, њена цена је 30.000 динара. За возила ван Београда се наплаћују и путни трошкови за излазак комисије, што додатно подиже цену ових прегледа.
У Агенцији кажу за Форбес да је од почетка примене новог правилника до сада поднето 310 захтева за издавање ове потврде. Издате су 253. У Агенцији потврђују да се више од 95% захтева односи на возила која се увозе, а мање од пет одсто на возила која су већ у Србији.
Колика је минимална старост олдтајмера
Утврђивање статуса возила од историјског значаја спроводи се испитивањем техничких карактеристика и очуваности возила.
Контролу обавља трочлана комисија коју чине представници Агенције или стручна лица за испитивање возила од историјског значаја и екстерни чланови савеза возила.
Обухвата проверу усаглашености возила са поднетом документацијом, утврђивање техничких карактеристика возила, утврђивање оригиналности возила, односно очуваности возила у оригиналном или приближно оригиналном стању, као и проверу да ли је возило у возном стању, наводе за Форбес у Агенцији.
У возило од историјског значаја, односно олдтајмер спада моторно или прикључно возило, произведено или регистровано пре 30 и више година, које је у возном стању, одржавано у оригиналном или приближно оригиналном стању и као такво представља материјални споменик техничке културе, традиције и друштвеног наслеђа за које је утврђен статус возила од историјског значаја.
Возило које не прође технички преглед односно регистрацију враћа се поново на преглед овој Комисији да би се завело као историјско возило и до сада их је током прегледа било око десетак, каже један од саговорника Форбес Србија.
Регистрација и до 110.000 динара
Бора Настић, председник Савеза клубова историјских возила Србије и Олдтајмер клуба Београд, који је укључен у рад ове комисије, указује да је у земљама у окружењу тај преглед јефтинији, као и регистрација.
- Преглед пре регистрације је донекле у реду за возила која се сада увозе. За возила која до сада нису имала таблице, њихови власници се ређе одлучују да обаве преглед јер немају користи. Плаћају више, а никакве олакшице приликом регистрације немају осим што лакше пролазе технички преглед - објашњава Настић за Форбес.
Наводи да комисија гледа је аутомобил у што бољем и оригиналнијем стању. Прихватају се и одређене модификације и измене на возилима. Ако су промене веће, делови морају да буду са идентичног модела.
После прегледа следи регистрација, а када је реч о ценама, Настић наводи да се за нови хибридни аутомобил од 600-700 коњских снага регистрација плаћа 44.000 динара, а за ауто са 400 коњских снага око 27.000. За одлтајмер који је изнад 3.000 кубика, регистрација је 110.000 динара.
- То је највећи пробем власницима - истиче Настић. Каже да нигде у Европи цене за регистрацију олдтајмера нису тако високе. Верује да би се смањењем трошкова повећао увоз, а смањио одлив старих возила из земље.
Олдтајмери се не возе сваки дан
Већина власника олдтајмера оваква возила купују и чувају у гаражама.
- Возе их понекад, викендом, кад је лепо време, јер то је ипак љубав. Служи им за уживање, да оду на рели или неки сусрет. Нико олдтајмер не вози свакодневно - додаје.
У многим земљама олдтајмери имају посебан статус
Такође указује и на третман таквих возила.
Настић наводи да смо последњи у Европи увели регулативу за ова возила. Такође, њихови власници у неким европским метрополама не плаћају паркинг у центру града и дозвољено им је да улазе у туристичке зоне јер градски челници сматрају да то може да буде добра реклама за туристе.
У неким земљама полису осигирања плаћа држава, и тако помажу одлтајмере будући да је то нека врста историјске баштине државе.
Управа царине упитана је који модели олдтајмера се највише увозе, али одговор до закључења текста није стигао.
Настић каже да се највише увозе возила из осамдесетихи деведесетих. Наши љубитељи олдтајмера увозе углавном млађе Мерцедесе, затим БМВ и Порше.
Понуда олдтајмера у Србији све сиромашнија
У Србији се олдтајмер возила слабије продају. Зато већина власника жели да за већи новац прода возила у иностранству.
„Више се извози. Култни аутомобили попут фиће и бубе одлазе највише у Немачку, Холандију, Италију. Шкода иде све више у Чешку. И мотоцикли су нестали, све више се продају у Мађарској, Словенији, Хрватској. Олдтајмерска сцена Србије је веома осиромашила“, додаје.
Нерешени имовински односи
Указује на још неке проблеме. Тачније, има много возила код којих није решено питање власништва јер нису урађене оставинске расправе, а држава не дозвољава легализацију. „Мислим да би се доста таквих возила спасило да остане у Србији ако би то било дозвољено“, додаје.
Таква возила су препуштена забораву или одлазе црним каналима ка иностранству, додаје саговорник.
Проблематично је и одржавање јер је мајстора за овакве моделе све мање. Млади су такође све мање заинтересовани за колекционарство. "Сви воле да виде одлтајмер, али нема људи који улажу, односно да их купују, одржавају, сређују".
И за олдтајмер "фали један папир"
Има још проблема „на терену“, а оснивач и председник удружења "Олдтајмер клуба Ниш" Никола Вучковић указује на још неке које нови правилник није решио.
Дешавају се проблеми приликом доласка у МУП "зато што немају потпуну документацију".
- У пракси увек фали неки папир јер су то возила која нису регистрована и по више деценија. Проблем је што често у МУП-у фале и читави досијеи које је већина полицијских управа уништила као стару хартију. Нису се надали да ће власници возила која нису дуго регистрована то можда поново затражити. Овог пута као возила од историјског значаја - додаје.
Каже да је и лично имао један олдтајмер коме је изгубљен досије у полицији и због тога има проблем око регистрације.
Како је нашем саговорнику речено, МУП такву грађу, тзв. папирни досије возила, сматра неупотребљивом и не прослеђује државном архиву, већ уништава.
Када немате сву потребну документацију, не можете да региструјете олдтајмер, док је у другим државама то омогућено кроз разне законске одредбе које су овакве ствари предвиделе, каже саговорник.
Због тога није успео да региструје свог "фићу" из далеке 1962.
Шта су још проблеми
- Свако возило од историјског значаја представља покретно културно историјско добро. Посебно у држави где музеји аутомобила сем приватних колекција не постоје. Појединцима који улажу напоре у очувању, држава итекако треба да помогне разумевањем за нихове проблеме у пракси - каже саговорник.
Указује и на проблеме током техничких прегледа.
Власници на прегледу имају проблем због тога што се не признају техничке карактеристике возила из ранијег периода већ се третирају као савремена.
Пример је скорашњи тест возила старости веће од 60 година. На техничком прегледу тестирано је под пуним гасом услед чега је дошло до квара. Није предвиђено да се третира као возило из 2025, наводи један од примера за који је чуо Вучковић.
Олдтајмер годишње не пређе више од 2.000 км
Иако нема прецизних података о томе колико је олђармер возила у Србији, процењује се да власници и музеји чувају хиљаде возила.
Употреба ових возила је веома мала. У просеку пређу 1.000 до 2.000 километара годишње, показују подаци Српског савеза за историјска возила (SSIV).
Она се ретко користе у „саобраћајним шпицевима“, а највећи део километраже пређу на отвореном путу. Честа су и окупљања и заједничке вожње љубитеља, власника ових возила, који су чланови бројних клубова.