Страхује се да има и до 20 повређених: Авион изгубио више од 5.000 метара, хитно слетео
Путнички авион компаније ЈетБлуе (ЏетБлу, Б6) на лету из Канкуна (ЦУН) ка Њуарку (NWR) имао је изненадан губитак висине у четвртак 30. октобра, што је довело до хитног слетања на међународни аеродром у Тампи на Флориди.
У инциденту је повређено неколико - неки извештаји наводе и до 20 - путника, а догађај је изазвао забринутост међу путницима и у авио-индустрији, с обзиром на то да нагле и непланиране промене висине у мирним временским условима обично указују на технички проблем.
Лет 1230, који је обављан авионом Аирбус А320 , полетео је из Канкуна и требало је да слети на аеродром Њуарк Либерти у Њу Џерсију, када је у крстарећем лету дошло до „неочекиваног пада висине“, како је саопштила Федерална администрација за авијацију (ФАА).
Посада је одмах прогласила ванредну ситуацију и скренула авион ка Тампи, где је летелица безбедно слетела у 14.19 по источном времену, преноси Интернатионал Business Тимес.
У питању је авион регистарске осзнаке Н605ЈБ, стар 20 година који носи име Блуе Монстер (Плави монструм).
Према јавно доступним подацима са сервиса за праћење летова преко АДС-Б сигнала, авион је пао са око 35.000 стопа (око 10.600 метара, ФЛ350) на приближно 18.000 стопа (око 5.500 метара, ФЛ180) у року од пет минута.
Путници и посада су при слетању прегледани, а неколико особа је превезено у болницу због повреда, укључујући посекотине настале ударом у плафон кабине током наглог губитка контроле.
Како преноси Симпле Flying, посада је пријавила „проблем са контролама лета“ пре наглог обрушавања носа авиона. Један путник навео је да је авион прво благо задрхтао, а затим нагло кренуо у стрмо понирање које је трајало „30 секунди или више“. Према његовим речима, предмети, напици и део сервисне опреме одвојили су се од површина на којима су били и ударили у кров кабине, изазивајући панику међу путницима.
Фокус истраге на систем управљања летом
Званичници ФАА потврдили су да је истрага у току. Временски услови у тренутку инцидента били су мирни, што смањује вероватноћу да је турбуленција узрок догађаја, а фокус истраге биће на могућим техничким факторима, укључујући систем контроле лета и аутоматизације. Компанија је потврдила да је летелица одмах повучена из саобраћаја ради детаљног прегледа.
„Безбедност наших путника и чланова посаде увек је на првом месту. Летелица је искључена из саобраћаја ради инспекције, а пружамо пуну подршку повређенима“, саопштила је ЈетБлуе.
Аналитичари истичу да је ово озбиљан догађај, јер нагли пад висине у фази крстарења може бити изазван кваром контролних површина или софтверским проблемом аутопилота. За сада нема назнака да се ради о проблему са моторима или губитком узгона (stall), што додатно усмерава пажњу на системе управљања летом. У истрагу се може укључити и Натионал Транспортатион Safety Боард (НТСБ) уколико се потврди озбиљан технички квар.
Инцидент се дешава у тренутку када је аутоматизација лета под пажњом јавности након ранијих случајева у глобалној авијацији. Ипак, за разлику од проблема са системом МЦАС на Боеинг (Бојинг) 737 MAX, породица Аирбус А320 до сада није бележила инциденте повезане са грешкама компјутеризованих система управљања летом и има репутацију изузетно поуздане и безбедне платформе.
ЈетБлуе: Нискотарифна прекоокеанска авио-компанија
ЈетБлуе је америчка нискотарифна авио-компанија основана 1998. године, са седиштем у Њујорку. Позната је по бесплатном Wi-Fi сервису, удобнијем распореду седишта у односу на конкуренцију и фокусу на корисничко искуство којим покушава да се дистанција од конкуренције у овом "јефтином" сектору.
Летови ове компаније претежно повезују Северну и Јужну Америку, као и Карибе, док се последњих година шири и на трансатлантске руте.
Флоту чине летелице Аирбус А220 и породице А320, као и варијанте А321ЛР и A321XLR за дуже међународне линије. Компанија је позната и по специјалним бојењима својих авиона.
Аирбус А320: Најпродаванији путнички авион на свету
Аирбус А320 најпродаванији је путнички авион на свету и стандард индустрије за кратке и средње линије. Први пут је полетео 1987. године и поставио стандард за fly-by-wire електронско управљање, постајући основа за читаву породицу модерних верзија А320нео и А321.
Летелица у типичном распореду превози између 150 и 180 путника, а долет износи и до 6.300 километара у нео варијанти, односно до 4.000 км у старијој цео варијанти, што омогућава саобраћање на каћим и средњим линијама. А320 је познат по ефикасности, поузданости и ниским оперативним трошковима, чиме је постао окосница великог броја авио-флота широм света.