Технички преглед више неће изгледати исто: Уводе се нова правила, заборавите на враћање километраже
Европска комисија предложила је обимну ревизију три директиве које се тичу периодичних техничких прегледа возила, регистрационих докумената и контроле теретних возила на путевима.
Циљ нових мера је да се смањи емисија штетних гасова, повећа безбедност на путевима и коначно сузбије превара с враћањем километраже - један од највећих проблема на тржишту половних возила у Европи.
Један технички годишње за старије аутомобиле
Највећа промена односи се на учесталост техничких прегледа за аутомобиле и комбије старије од 10 година - они би морали на преглед једном годишње, уместо садашње обавезе сваких две године. Ово правило већ важи у већини земаља чланица, али не и у свих 11 где су контроле ређе. У неким државама, попут Хрватске, чак се и новији аутомобили прегледају сваке године након треће или четврте године коришћења.
Базе података за километражу: Крај враћању бројача?
Борба против манипулација са бројачима километара заузима централно место у предлогу. Свака земља чланица би морала да уведе националну базу података у којој би се бележила километража при сваком сервису или поправци - па чак и приликом замене сијалица или гума. Слични системи већ постоје у Белгији (Car-Pass) и Холандији (НАП), а сада би постали обавезни у целој ЕУ.
У случају продаје половњака у другу земљу ЕУ, држава из које возило потиче мораће да подели комплетну историју километраже са новом земљом регистрације.
Манипулација бројачем - кажњиво и опасно
Према постојећим правилима, километража се бележи тек на редовним техничким прегледима, који су често тек након неколико година коришћења. До тада се већина превара већ деси. Враћање километраже не само да обмањује купце, већ и директно угрожава безбедност у саобраћају.
Нова правила и за емисије и електричне аутомобиле
Технички прегледи ће бити проширени и на испитивање емисија ултрафиних честица и азотних оксида (NOx). Предлаже се увођење нове граничне вредности - 250.000 честица/цм³, као услов за пролаз на прегледу.
Електрични аутомобили неће бити поштеђени: њихови прегледи ће такође бити прилагођени и обухватиће проверу напредних система помоћи у вожњи.
Дигитална регистрација и преглед у иностранству
Европска комисија предлаже и дигитализацију целокупне евиденције о техничким прегледима и увођење електронских потврда о регистрацији. Национални регистри возила биће повезани, а подаци усклађени - укључујући информације о земљи прве регистрације, статусу регистрације и евентуалним већим изменама на возилу.
Предвиђа се и могућност обављања техничког прегледа у било којој земљи чланици ЕУ, чак и ако возило тамо није регистровано. Таква потврда важила би шест месеци.
Шта следи: Парламент и Савет одлучују
Предлоге Европске комисије сада треба да размотре Европски парламент и Савет. Када се постигне договор, Комисија ће донети додатне акте како би обезбедила пуну примену нових правила.
Ова реформа могла би да промени начин на који ЕУ третира безбедност и транспарентност у сектору друмског саобраћаја - и донесе крај једној од најчешћих превара с половњацима.
Извор: Србија Данас/Блиц