ЗАНИМЉИВО
Расте интересовање грађана у Србији за субвенције за електричне аутомобиле расте
Интересовање за субвенције од 5.000 евра за куповину електричних аутомобила у Србији бележи тренд раста, а на основу последњег конкурса држава ће субвенционисати куповину 349 возила, изјавила је државна секретарка у Министарству заштите животне средине Сандра Докић и нагласила да су заштита животне средине и унапређење квалитета ваздуха разлози због којих се држава одлучила на тај важан корак.
"Настојаћемо у јануару да донесемо уредбу и негде већ почетком фебруара планирамо да грађанима омогућимо да почну да подносе захтеве", рекла је Докић за Танјуг и подсетила да Министарство пету годину субвеницонише куповину, а од ове године искључиво електричних аутомобила.
Подсетила је да је до 31. октобра поднето 220 захтева, да их је 183 реализовано.
"Неки људи су одустали, неки нису имали комплетну документацију, или су се пријавили за купљени аутомобил што није по правилима, тако да је држава субвениционисала куповину 349 електричних аутомобила", рекла је Докић и додала да је само 50 физичких лица поднело захтев, а да су све остало правна лица која имају право да траже субвенцију за више аутомобила.
Према њеним речима због великог интересовања опредељена су додатна средства за субвенције.
"Почели смо са 170 милиона динара, а укупно смо определили и поделили 205 милиона динара. 2020. године имали смо субвенцију за само четири електрична аутомобила, а ове године за 349", казала је она и нагласила да их је прошле године било 310.
Подсетила је и да ће наставити у истом правцу и наредне године, и да је посебно важно то што се неопходна инфраструктура развија и шири и постаје све доступнија.
Највише пријављених за субвенције је из Београда, око 65 одсто, а потом у Нишу, Новом Саду, Шапцу и Чачку.
Додаје да су приметили да правна лица која добију субвенције паралелно постављају своје соларе како би омогућили да се преко обновљивих извора енергије заправо ти аутомобили напуне.
"На тај начин ми имамо апсолутно затворен круг у смислу екологије, због чега сматрамо да то и јесте будућност, јер ћете са једне стране имати бесплатно гориво ако је из обновљивих извора енергије, а са друге стране нећете загађивати", рекла је Докић и додала да су за субвенције најзаинтересованије фирме које се баве испорукама.
Наглашава да се очекује раст интересовања за електричне аутомобиле и након што се појави "фијат панда" на нашем тржишту, што би могло додатно да мотивише грађане.
Додала је да држава ради на кампањи "Сарађуј, не загађуј" и на промоцији заштите животне средине.
Небојша Маргетић из Удружења возача елекетричних аутомобила каже да је претпоставка да ће 2030. године укупно загађење у свету од возила износити 44 одсто емисије свих гасова тако да електрични аутомобили могу да допринесу да ситуација буде боља.
Додаје да најјефтинији електрични аутомобил, кад се одузму субвенције, може да кошта до 12.000 евра. Без обзира на вишу цену, када се дугорочно на пет година посматра експлоатација возила, резултати су веома привлачни и позитивни.
"На просечних 30.000 пређених километара на годишњем нивоу, па у периоду од пет година, електрични аутомобил је у експлоатацији за 20.000 евра јефтинији од класичног аутомобила", рекао је он и додао да је вожња електричног аутомобила потпуно нова димензија вожње.
Каже да му се куповина аутомобила исплатила и да га је купио на три годишње рате. Прву је исплатио продајом старог, а другу и трећу уштедом на гориву.
"Практично сам стари половни аутомобил који сам продао за 10.000 евра заменио за нови од 45.000 евра, умањено за субвенцију", рекао је Маргетић и додао да је тај аутомобил после пет година у беспрекорном стању.
Каже да, када се купује електрични аутомобил, важно проверити у каквом стању је батерија, и нагласио да Удружење увек може грађанима да помогне савет.
Према његовим речима, на нашим улицама чешће од електичних аутомобила се ипак виђају хибриди.
На питање за понуду и тражњу за полвним електричним аутомобилима у Србији подсећа да ће она тек расти јер се куповина електричних возила у свету и Европи интензивирала уназад неколико година.
"И ти људи који су куповали возила користили су субвенције држава где су били, али су имали и обавезу да не могу да отуђе возило одређени период. Тако да је понуда половних електричних возила била мања. Сад се та ситуација полако мења, значи они узимају нова возила, тако да се та понуда поправља", рекао је Маргетић.