VELIKA PROMENA U SAOBRAĆAJU: Vlast isključuje radarske kamere! "To su mašine za proizvodnju novca..."
Italija već godinama prednjači po broju radarskih kamera, a prošle godine prihodi od saobraćajnih kazni, su iznosili 1,7 milijardi evra.
U iznenađujućem potezu, vlasti u severnoitalijanskoj regiji Južni Tirol deaktivirale su sve fiksne kamere za nadzor brzine. Odluka dolazi u sklopu šire reforme italijanskog zakonodavstva, a temeljni razlog su sumnje da se kamere ne koriste isključivo za sigurnost, već i kao efikasan način punjenja lokalnih blagajni.
Prema novom pravilniku Ministarstva saobraćaja, koji je na snazi od 12. juna 2025., fiksne kamere smeju biti postavljene samo na saobraćajnicama koje su izričito odobrile lokalne prefekture. U Južnom Tirolu to još nije učinjeno, a dodatni problem je činjenica da mnoge kamere nemaju valjano tehničko odobrenje ili su tehnički neispravne. Rezultat ovoga je trenutna obustava rada svih kamera.
Dok policijski službenici, poput Kristijana Karlija iz lokalnog udruženja, upozoravaju na gubitak važnog sredstva prevencije nesreća, lokalna vlast mora sada osmisliti nove kriterijume za njihovu upotrebu, isključivo utemeljene na statistici i podacima o nesrećama.
Italija već godinama prednjači po broju radarskih kamera, a prošlogodišnji prihodi od saobraćajnih kazni, 1,7 milijardi evra, dodatno podupiru tezu da se represivne mere često koriste za punjenje proračuna. U Milanu su prihodi od kazni dosegli 204 miliona evra, u Rimu 145,8 miliona, a čak su i mala mesta, poput Karodana sa samo 465 stanovnika, zaradila više od 800.000 evra zahvaljujući jednoj jedinoj kameri. Takvi primeri izazvali su talas javnog nezadovoljstva. Posebno je odjeknuo slučaj radnika supermarketa koji je zbog loše označene kamere prikupio čak 28.000 evra kazni, slučaj koji je pokrenuo reformu na nacionalnom nivou.
Reforma ne obuhvata samo Južni Tirol. Prema novim pravilima, fiksne kamere moraju biti jasno označene, unapred najavljene i dovoljno udaljene jedna od druge, barem jedan kilometar unutar naselja i četiri kilometra izvan. Kamuflirane i skrivene kamere zabranjene su. Time se pokušava vratiti poverenje građana u sistem nadzora saobraćaja, koji je do sada često viđen kao "mašina za pravljenje novca", a ne mehanizam za povećanje sigurnosti. Sve do usvajanja novih lokalnih odredbi, brzina u Južnom Tirolu će se isključivo nadzirati pomoću mobilnih kamera i policijskih patrola.