Mnogi nisu svesni ovoga pri kupovini: ''Mamac proizvodi'' se nalaze u svim marketima - evo kako da znate koji su tačno
Ovih dana, u potrazi za nižim cenama, teže je uočiti pomenute popuste kada je reč o osnovnim životnim namirnicama.
U većini slučajeva, najprodavaniji artikli su pre donošenja vladine uredbe imali marže niže od 20 procenata, upravo iz razloga što su na tim artiklima trgovci privlačili potrošače.
Međutim, vidljiva sniženja su na neprehrambenim artiklima, posebno na kozmetičkim proizvodima i kućnoj hemiji koja se ne kupuje svaki dan, ali na ovim proizvodima zaista može da se uštedi.
Kupci bi čak mogli i da naprave male, simbolične zalihe ovih proizvoda, jer šamponi, regeneratori, sapuni, lakovi za kosu, mleka i kreme za telo odavno nisu bili jeftiniji, a i kada prođe važenje ove uredbe, cene ovih proizvoda neće ni približno iznositi ovoliko. Nema sumnje da se najnoviji pritisak na trgovce odrazio tako da pokušavaju da pokažu da poštuju uredbu, ali i da su lojalni kupcima i da igraju fer.
S druge strane, kada jedan snizi cene, prate ga i ostali lanci kako ne bi izgubili svoje mušterije. Uz to imamo i sezonski faktor, kraj leta i početak jeseni inače donose akcije u ovoj kategoriji, pa se i to poklopilo sa efektima uredbe. Naravno, i u ovom slučaju postoje i marketinški momenti da su trgovci sniženje ovih proizvoda istakli kroz akcije i tako stvorili utisak da je sada kozmetika i kućna hemija jeftinija neko ikada.
Kada pogledamo cene ovih proizvoda u periodu pre ograničavanja marži i sada šamponi i regeneratori poznatih robnih marki su u proseku jeftiniji od 15 do 20, dezodoransi i antiperspiranti i do 25 odsto, paste za zube između 10 i 15 procenata, a sapuni i tečni sapuni i za trećinu. Upoređujući cene sada i u avgustu jasno je da trgovci možda u ovom trenutku na artiklima lične kozmetike u stvari strateški privlače kupce kako bi kupovali i ostale proizvode kod njih umesto kod konkurencije.
- To su trenutno ''mamac proizvodi'', jer kozmetika i higijena imaju veliku vidljivost na policama. Ako kupac vidi da je šampon baš jeftiniji, on će ući u radnju i kupiti i one proizvode koji nisu sniženi. Trgovci tako održavaju promet, jer iako je marža snižena, računaju da gubitke moraju da nadoknade na drugim kategorijama kao što su delikates, premijum artikli ili alkohol. Ako se neko pita zašto kozmetika i higijena, iz ugla trgovaca to ima logike. Tu su obrti brzi jer se ovi artikli redovno kupuju, a i velika je konkurencija brendova, pa trgovci mogu da pritisnu dobavljače da snize cene. Jeftina kozmetika je signal da se uredba poštuje iako na drugoj robi nije tako i da, na primer, meso, sirevi, kafa i dalje imaju visoke cene, jer se na njima kompenzuju gubici – objašnjava sagovornik iz trgovine. Otuda i utisak potrošača da su baš ovi proizvodi pojeftinili najviše – ima ih mnogo u katalozima trgovinskih lanaca, a kupci kada vide da su značajno jeftiniji imaju i opšti utisak da je sve jeftinije. Ovaj psihološki efekat ide na ruku i trgovcima i državi koja time pokazuje brze efekte mera.
Uredbu, potrošači mogu da iskoriste tako što će upoređivati cene kroz više lanaca, jer uz niže marže trgovci dodatne razlike prave i upoređujući se sa konkurencijom. Savet kupcima je da pazare ''mamac proizvode'' i čak, kako je savetovao sagovornik iz trgovine, naprave male zalihe tih proizvoda koji imaju duži rok trajanja, a trenutno su značajno jeftiniji. Jer, pitanje je koliko će se trgovci dugo držati tih cena.
- Trebalo bi računati na to da trgovci prave kompenzacije na skupljim proizvodima zbog čega računi neće biti smanjeni ako ne obratimo pažnju na cene delikatesa, pića, kafe, slatkiša. Znači potrebno je više aktivnog pristupa kupovini kako bi se efekti uredbe bolje osetili u korpi. Trebalo bi imati u vidu i to da će se strategija trgovaca u mesecima pred nama sigurno menjati i da se može očekivati da pomeraju zaradu na druge kategorije i da više forsiraju sopstvene brendove na kojima je i zarada veća. Kako se približava kraj godine i nazire praznična sezona, kupce očekuje sasvim sigurno i redizajn asortimana, a to može da znači i izbacivanje proizvoda sa niskom zaradom i više onih brendova koji će pristati na dodatne rabate. U svakom slučaju, kupci moraju da budu fokusirani i aktivni u obilasku trgovinskih lanaca- ističe ovaj trgovac.
Izvor: Mondo