Odluka koja se tiče i Srba: Putnici na gubitku - Ova nova pravila mogla bi da vam unište putovanje, evo šta se sprema
EU razmatra reviziju pravila koja regulišu prava putnika u vazdušnom saobraćaju.
Predložena izmena evropskih pravila za dobijanje naknade u slučaju kašnjenja letova mogla bi da uskrati 85 odsto putnika pravo na odštetu, upozoravaju udruženja potrošača.
Putnici u evropskom vazdušnom saobraćaju mogli bi se suočiti s novim teškoćama u dobijanju naknade za kašnjenja letova, jer Evropska unija pokreće reviziju propisa koji datiraju iz 2004. godine.
Međutim, predlog je naišao na političke prepreke, a civilno društvo i aviokompanije zalažu se za njegovo ažuriranje.
Trenutno je moguće dobiti naknadu od 250 do 600 evra za kašnjenja duža od tri sata.
Ali pregovori koji su u toku mogli bi rezultirati novim pravilima nepovoljnim za potrošače, upozorava Evropska organizacija potrošača (BEUC).
Produženje minimalnog vremena kašnjenja
– Komisija je predložila promenu vremenskog okvira za dobijanje naknade. Umesto tri sata, to bi sada bilo pet, devet ili dvanaest sati, u zavisnosti od dužine leta – rekao je za Euronjuz pravni stručnjak BEUC-a, Stiven Berger.
– Šta to konkretno znači? Ako trenutni predlozi budu usvojeni, 85 odsto potrošača više neće imati pravo na naknadu.
Koji letovi podležu regulativi?
Direktiva se odnosi na sve letove koji polaze sa aerodroma u EU, bez obzira na nacionalnost aviokompanije, kao i na letove koji dolaze na aerodrome u EU ako ih obavlja evropska aviokompanija.
Međutim, ne odnosi se na letove do Evrope koje obavljaju prevoznici van EU, niti na letove van EU sa presedanjima u Evropi.
Pravila pokrivaju sve države članice EU, kao i Island, Norvešku i Švajcarsku.
Naknada nije predviđena u slučaju "izuzetnih okolnosti", kao što su ekstremni vremenski uslovi, ograničenja kontrole letenja, štrajkovi koji ne uključuju osoblje aviokompanije i politička nestabilnost.
Skraćeni rokovi za podnošenje zahteva
BEUC kritikuje i predloženi rok za ostvarivanje prava putnika.
– Prema trenutnom predlogu, putnici bi imali samo tri meseca da podnesu zahtev za naknadu ili da zahtevaju poštovanje svojih prava, što je prekratak period – naglašava Berger.
Fleksibilnost u korist aviokompanija
Pregovori među državama članicama EU zasnivaju se na predlogu Evropske komisije iz 2013. godine.
Civilno društvo smatra da je ovaj dokument zastareo i da ne odgovara potrebama savremenih putnika.
S druge strane, aviokompanije smatraju da ovaj deset godina star dokument i dalje predstavlja dobru osnovu za pregovore.
Udruženje Airlines4Europe (A4E), koje predstavlja kompanije koje obavljaju 70% evropskog vazdušnog saobraćaja, tvrdi da bi "kompromisni predlog Evropske komisije iz 2013. godine pružio aviokompanijama neophodnu fleksibilnost za bolje upravljanje poremećajima, omogućavajući im da sačuvaju letove i bolje odgovore na glavni prioritet putnika – da stignu na odredište što je pre moguće."
A4E takođe ističe da su "trenutni propisi nejasni, što stvara nesigurnost za putnike, aviokompanije i sudove."
Uloga posrednika u rezervaciji putovanja
Osim pitanja naknade za kašnjenja i otkazivanja letova, potrošačke organizacije upozoravaju i na potrebu regulisanja uloge posrednika u prodaji avionskih karata.
Reč je o platformama za upoređivanje, rezervisanje i kupovinu avio-karata, koje nisu obuhvaćene pravilima iz 2004. godine.
Poljska, koja trenutno predsedava EU na šest meseci, preuzela je odgovornost za ovaj dosije i želi da postigne što veći napredak u pregovorima do juna.
Za sada se pregovori vode na tehničkom nivou i još nisu dostigli politički nivo, piše BizPortal.