Одлука која се тиче и Срба: Путници на губитку - Ова нова правила могла би да вам униште путовање, ево шта се спрема
ЕУ разматра ревизију правила која регулишу права путника у ваздушном саобраћају.
Предложена измена европских правила за добијање накнаде у случају кашњења летова могла би да ускрати 85 одсто путника право на одштету, упозоравају удружења потрошача.
Путници у европском ваздушном саобраћају могли би се суочити с новим тешкоћама у добијању накнаде за кашњења летова, јер Европска унија покреће ревизију прописа који датирају из 2004. године.
Међутим, предлог је наишао на политичке препреке, а цивилно друштво и авиокомпаније залажу се за његово ажурирање.
Тренутно је могуће добити накнаду од 250 до 600 евра за кашњења дужа од три сата.
Али преговори који су у току могли би резултирати новим правилима неповољним за потрошаче, упозорава Европска организација потрошача (БЕУЦ).
Продужење минималног времена кашњења
– Комисија је предложила промену временског оквира за добијање накнаде. Уместо три сата, то би сада било пет, девет или дванаест сати, у зависности од дужине лета – рекао је за Еуроњуз правни стручњак БЕУЦ-а, Стивен Бергер.
– Шта то конкретно значи? Ако тренутни предлози буду усвојени, 85 одсто потрошача више неће имати право на накнаду.
Који летови подлежу регулативи?
Директива се односи на све летове који полазе са аеродрома у ЕУ, без обзира на националност авиокомпаније, као и на летове који долазе на аеродроме у ЕУ ако их обавља европска авиокомпанија.
Међутим, не односи се на летове до Европе које обављају превозници ван ЕУ, нити на летове ван ЕУ са преседањима у Европи.
Правила покривају све државе чланице ЕУ, као и Исланд, Норвешку и Швајцарску.
Накнада није предвиђена у случају "изузетних околности", као што су екстремни временски услови, ограничења контроле летења, штрајкови који не укључују особље авиокомпаније и политичка нестабилност.
Скраћени рокови за подношење захтева
БЕУЦ критикује и предложени рок за остваривање права путника.
– Према тренутном предлогу, путници би имали само три месеца да поднесу захтев за накнаду или да захтевају поштовање својих права, што је прекратак период – наглашава Бергер.
Флексибилност у корист авиокомпанија
Преговори међу државама чланицама ЕУ заснивају се на предлогу Европске комисије из 2013. године.
Цивилно друштво сматра да је овај документ застарео и да не одговара потребама савремених путника.
С друге стране, авиокомпаније сматрају да овај десет година стар документ и даље представља добру основу за преговоре.
Удружење Аирлинес4Еуропе (А4Е), које представља компаније које обављају 70% европског ваздушног саобраћаја, тврди да би "компромисни предлог Европске комисије из 2013. године пружио авиокомпанијама неопходну флексибилност за боље управљање поремећајима, омогућавајући им да сачувају летове и боље одговоре на главни приоритет путника – да стигну на одредиште што је пре могуће."
А4Е такође истиче да су "тренутни прописи нејасни, што ствара несигурност за путнике, авиокомпаније и судове."
Улога посредника у резервацији путовања
Осим питања накнаде за кашњења и отказивања летова, потрошачке организације упозоравају и на потребу регулисања улоге посредника у продаји авионских карата.
Реч је о платформама за упоређивање, резервисање и куповину авио-карата, које нису обухваћене правилима из 2004. године.
Пољска, која тренутно председава ЕУ на шест месеци, преузела је одговорност за овај досије и жели да постигне што већи напредак у преговорима до јуна.
За сада се преговори воде на техничком нивоу и још нису достигли политички ниво, пише БизПортал.