Zbogom naplati putarina: Stiže novi sistem plaćanja, ako ovo nemate u automobilu sledi paprena kazna
Ovako će izgledati novi način plaćanja.
Hrvatska priprema uvođenje dugoočekivanog elektronskog sistema naplate putarine na auto-putevima. Prema Nacrtu predloga Zakona o naplati putarine koji je u proteklom mesecu bio na javnom savetovanju, novi sistem trebalo bi da stupi na snagu najranije 1. novembra 2026. godine.
Tog datuma počinju da važe nove odredbe o načinu naplate i kontroli plaćanja putarine. Ipak, to ne znači da će svi koncesionari do tada završiti potrebne radove, izgraditi portale i obezbediti nadzor, pa su moguća određena kašnjenja.
Fizička naplata odlazi u prošlost
Prema aktuelnim planovima, već od kraja sledeće godine ukida se fizička naplata putarine - svi vozači moraće da pređu na elektronski sistem.
Vozači automobila, motocikala i manjih teretnih vozila (do 3,5 tone) moći će da biraju između naplate putem očitavanja registarskih oznaka ili putem ENC uređaja. S druge strane, vozači kamiona i autobusa putarinu će moći da plaćaju isključivo uz ENC.
Svako vozilo moraće biti registrovano pojedinačno. To znači da se ENC uređaj više neće moći deliti između više automobila, kao što je do sada bio slučaj. Ukoliko u jednoj porodici ili firmi postoji više vozila, svako mora imati svoj račun i registraciju u sistemu.
Vinjete nisu opcija
Iako je deo učesnika javnog savjetovanja tražio uvođenje vinjeta, Ministarstvo saobraćaja i infrastrukture ostaje pri stavu da je naplata po kilometru pravednija od vremenskog modela.
Uprkos tome što susedne zemlje poput Slovenije, Austrije, Mađarske ili Slovačke uspešno primenjuju vinjete i građani se nisu bunili, hrvatske vlasti ostaju pri kilometarskom sistemu. Kritičari navode da godišnja vožnja auto-putevima u tim državama košta koliko tri povratna putovanja na relaciji Zagreb-Split.
Za razliku od toga, u Nemačkoj je korišćenje auto-puteva za automobile potpuno besplatno.
Kontrola bez rampi – uključuju se i policija i carina
U novom sistemu više neće postojati naplatne kućice, pa će kontrola plaćanja biti organizovana na drugačiji način. Nadležni nadzornici raspolagaće sa 74 vozila bele boje, opremljena plavim rotacionim svetlima i elektronskim natpisom "prati me".
Pored njih, kontrolu će vršiti i policijski i carinski službenici, što je izazvalo kritike jer se smatra da ove institucije imaju važnije zadatke od kontrole putarine.
Kazne za "švercere"
Ko se nađe na auto-putu bez registracije u elektronskom sistemu, moraće da plati putarinu za pređenu deonicu, ali i dodatnu kaznu od 120 evra.
Za pravna lica predviđene su drastičnije kazne do 1.300 evra ukoliko vozila nisu prijavljena u sistem ili ako registarske tablice nisu čitljive.
Posebno su nezadovoljne firme koje se bave rentiranjem vozila, jer će im novi sistem stvoriti dodatne troškove i obaveze.
Gužve neće nestati
Predstavnici Ministarstva tvrde da će uklanjanjem naplatnih kućica gužve postati prošlost, ali stručnjaci upozoravaju da to nije tačno.
Najveći zastoji u Hrvatskoj nastaju zbog saobraćajnih nezgoda i nedovoljne protočnosti pojedinih deonica. Poseban problem predstavlja auto-put A1 između Zagreba i Karlovca, koji već odavno zahteva treću traku. Gužve kod Lučkog, koje se nastavljaju i nakon prolaska naplatnih kućica, najbolji su dokaz za to.
Ukratko – šta donosi novi zakon?
- ENC se više ne deli – svaki uređaj biće vezan za tačno određene tablice.
- Kontrolu vrše i policija i carina – uz službene nadzornike i 74 specijalna vozila.
- Motociklisti uključeni – mogu birati između očitavanja tablica i ENC uređaja.
- Kazne za firme do 1.300 evra – ukoliko vozila nisu registrovana ili tablice nisu čitljive.
- Prednost – brža protočnost – ali gužve neće nestati zbog loše infrastrukture i nesreća.
- Kazna za "švercere" – 120 evra – uz obaveznu naplatu putarine; rok zastare potraživanja je 5 godina.
- Vinjete se ne uvode – ostaje sistem naplate po kilometru, jedan od najskupljih u svetu.
Srbija Danas