СВЕ СКУПЉЕ И СТРОЖИЈЕ: Поскупеле казне за саобраћајне прекршаје - прети и ОДУЗИМАЊЕ ВОЗИЛА
Србија добија нови, строжи Закон о безбедности саобраћаја на путевима - први потпуно нови закон од 2009. године, који доноси правила каква до сада нису постојала.
Нулта толеранција на алкохол, дигитални возачки досије, укидање пробне возачке, строже казне за невезивање појаса и превоз деце — само су део новина које се спремају и које би требало да се нађу у новом саобраћајном закону.
"Сваки други возач прекршајну пријаву"
- Сваке године полиција у Србији напише око 1,5 милиона прекршајних пријава, а имамо 3,3 милиона возача. То значи да смо санкционисали скоро сваког другог возача. Полиција задржи око 10.000 возача који имају више од 1,2 промила алкохола у крви, а чак 56.000 вози под дејством алкохола. Због тога морамо да донесемо једноставан, ефикасан и применљив закон који даје резултате - рекао је за "Блиц" начелник Управе саобраћајне полиције, пуковник полиције Славиша Лакићевић, говорећи о раду на изради Нацрта новог Закона о безбедности саобраћаја на путевима, и додао:
- Друштвено-економске последице саобраћајних незгода у Србији процењују се на више од 4,5 милијарди евра годишње, што чини око 8 одсто БДП-а.
Подсетимо, важећи Закон о безбедности саобраћаја на путевима (ЗОБС) из 2009. године до сада је претрпео 18 измена, а последња је била 2023. године када су промењена 53 члана.
"Један од најсложенијих и најобимнијих закона; Нацрт готов до краја године"
- Ово је један од најсложенијих и најобимнијих закона, са циљем унапређења безбедности саобраћаја, нарочито ако знамо да годишње у Србији погине око 500 људи. То је број који би свакога морао да забрине - каже Лакићевић за "Блиц".
Он је рекао и када се може очекивати да Предлог закона нађе пред народним посланицима.
- Сада смо завршили део који се односи на правила саобраћаја, и тиме је урађено више од 60 одсто закона. Оно што је преостало да се доврши односи се на санкције, возила и возаче - а тиме ћемо се бавити тек након што комплетно завршимо део о правилима саобраћаја. У овом тренутку се надам да ћемо до краја године имати Нацрт закона - прича пуковник полиције за "Блиц".
Шта је све планирано да се уђе у Нацрт новог Закона:
Укидање пробне возачке дозволе
Трајно одузимање возила
Аутоматски надзор саобраћаја
"Зелени бонуси"
Дигитални возачки досије
Мобилни технички прегледи возила
Нулта толеранција на алкохол
Повећање висине казни
Заштита рањивих учесника у саобраћају
Едукација за младе возаче
Здравствени преглед за возаче
Возила са првенством пролаза
Употреба напредних технологија у возилима
Правила за аутономна возила
Прописи за бициклисте
Строжа контрола на пружним прелазима
Већа одговорност за возаче камиона и аутобуса
Када ће нацрт ЗОБС-а ући у скупштинску процедуру
Иако је идеја била да Нацрт закона буде већ готов, прође јавну расправу, Владу и нађе се пред посланицима у Скупштини, то се још није десило,
- Планирано је да посао завршимо до септембра или октобра ове године, али то се, због актуелне ситуације, није десило. Закон се не може очекивати пре марта 2026. године, јер ће јавна расправа трајати најмање 20 до 30 дана - оцењује Лакићевић за "Блиц".
Пуковник полиције истакао је и значај темељног рада на овом закону.
"Сваки други возач прекршајну пријаву"
- Сваке године полиција у Србији напише око 1,5 милиона прекршајних пријава, а имамо 3,3 милиона возача. То значи да смо санкционисали скоро сваког другог возача. Полиција задржи око 10.000 возача који имају више од 1,2 промила алкохола у крви, а чак 56.000 вози под дејством алкохола. Због тога морамо да донесемо једноставан, ефикасан и применљив закон који даје резултате - рекао је за "Блиц" начелник Управе саобраћајне полиције, пуковник полиције Славиша Лакићевић, говорећи о раду на изради Нацрта новог Закона о безбедности саобраћаја на путевима, и додао:
Славиша Лакићевић, начелник Управе саобраћајне полиције
Фото: Митар Митровић / Рингиер
Славиша Лакићевић, начелник Управе саобраћајне полиције
- Друштвено-економске последице саобраћајних незгода у Србији процењују се на више од 4,5 милијарди евра годишње, што чини око 8 одсто БДП-а.
Подсетимо, важећи Закон о безбедности саобраћаја на путевима (ЗОБС) из 2009. године до сада је претрпео 18 измена, а последња је била 2023. године када су промењена 53 члана.
"Један од најсложенијих и најобимнијих закона; Нацрт готов до краја године"
- Ово је један од најсложенијих и најобимнијих закона, са циљем унапређења безбедности саобраћаја, нарочито ако знамо да годишње у Србији погине око 500 људи. То је број који би свакога морао да забрине - каже Лакићевић за "Блиц".
Он је рекао и када се може очекивати да Предлог закона нађе пред народним посланицима.
- Сада смо завршили део који се односи на правила саобраћаја, и тиме је урађено више од 60 одсто закона. Оно што је преостало да се доврши односи се на санкције, возила и возаче - а тиме ћемо се бавити тек након што комплетно завршимо део о правилима саобраћаја. У овом тренутку се надам да ћемо до краја године имати Нацрт закона - прича пуковник полиције за "Блиц".
Шта је све планирано да се уђе у Нацрт новог Закона:
Укидање пробне возачке дозволе
Трајно одузимање возила
Аутоматски надзор саобраћаја
"Зелени бонуси"
Дигитални возачки досије
Мобилни технички прегледи возила
Нулта толеранција на алкохол
Повећање висине казни
Заштита рањивих учесника у саобраћају
Едукација за младе возаче
Здравствени преглед за возаче
Возила са првенством пролаза
Употреба напредних технологија у возилима
Правила за аутономна возила
Прописи за бициклисте
Строжа контрола на пружним прелазима
Већа одговорност за возаче камиона и аутобуса
Када ће нацрт ЗОБС-а ући у скупштинску процедуру
Иако је идеја била да Нацрт закона буде већ готов, прође јавну расправу, Владу и нађе се пред посланицима у Скупштини, то се још није десило,
- Планирано је да посао завршимо до септембра или октобра ове године, али то се, због актуелне ситуације, није десило. Закон се не може очекивати пре марта 2026. године, јер ће јавна расправа трајати најмање 20 до 30 дана - оцењује Лакићевић за "Блиц".
Пуковник полиције истакао је и значај темељног рада на овом закону.
"Већина наших казни изгубила сврху"
Фото: Александар Славковић / Рингиер
"Већина наших казни изгубила сврху"
- Важно је да нови Закон о безбедности саобраћаја на путевима не буде урађен на брзину, да буде применљив, адекватан и са јасно дефинисаним нормама и санкцијама - каже он за "Блиц".
"Већина наших казни изгубила сврху"
Скоро све земље региона имају ригорозне законе о саобраћају, казне су папрене, а возачи због непоштовања правила могу завршити и иза решетки. Због тога је и основано питање да ли ће нови ЗОБС следити овај тренд.
- Тренд у земљама региона је повећање казни за саобраћајне прекршаје, али саме казне не могу да дају дугорочне ефекте. Ако желимо да побољшамо стање у саобраћају, морамо да се бавимо узроцима, а не само последицама. Већина наших казни изгубила је сврху. Постоје казне које су прописане у фиксним износима - 3.000, 5.000 или 10.000 динара. Када се плате у року од 8 дана, плаћа се половина - каже он и додаје:
- Казна од 3.000 динара више нема никакав ефекат одвраћања и не може да утиче на понашање возача да не почини прекршај.
"Бићемо ригиднији"
- Извесно је да ћемо бити ригиднији према онима који непрописно превозе децу. Тренутна казна износи 5.000 динара, а биће најмање четири пута већа. Само прошле године погинуло је 16 деце, а претпрошле 12, и то као путници. Биће уведена нулта толеранција за возаче који превозе децу, а не поштују правила - прича Лакићевић за "Блиц".
Осим тога, један од великих проблема на путевима у Србији је и вожња под дејством алкохола.
- Желимо да пооштримо и казне за управљање возилом под дејством алкохола и психоактивних супстанци. Садашње санкције зависе од промила алкохола, од 0,21 до преко 2,0, што се већ сматра насилничком вожњом и повлачи могућност затвора. Новчане казне се крећу од 10 до 20, од 20 до 40, до 100 или 150.000 динара, у зависности од тежине прекршаја и да ли је изазвана незгода. Радићемо на томе да се граница за изрицање казне затвора смањи - каже Лакићевић.
Подсетимо, како смо раније писали, возачима је највише запао за око предлог да се казне за саобраћајне прекршаје прилагоде примањима возача.
Појас не веже 80 одсто путника на задњим седиштима
Говорећи о невезивању сигурносног појаса, Лакићевић каже да због тога страда више од 100 људи у саобраћајним незгодама сваке године у Србији.
- Када бисмо тај сегмент унапредили, били бисмо међу десет најбезбеднијих земаља Европе. На пример, казна за невезивање појаса износи 10.000 динара, али појас на задњем седишту користи само 18 до 19 одсто путника. Сваке године између 80 и 100 путника погине јер нису користили појас у тренутку несреће, иако појас спашава живот у више од 80 одсто случајева - каже Лакићевић за "Блиц".
Да ли ће се возачка дозвола одузимати доживотно
Сви грађани МУП-у могу доставити предлоге, сугестије, примедбе, идеје и добру праксу коју би МУП могао да имплементира у Нацрт закона на мејл адресу [email protected]
До сада су стигла 772 предлога грађана, а највише их је било у вези са управљањем возилима са аутоматским и мануелним мењачима:
195 за општа правила саобраћаја (паркирање, кружни токови, раскрснице и слично)
129 на казнену политику
68 на обуку возача
64 за аудиовизуелни надзор стигло је
38 за техничке прописе, углавном у вези с уређивањем техничких норми
- Било је и непримењивих предлога, попут оних да се возачу који вози под дејством алкохола одмах одузме возило или да му се доживотно одузме возачка дозвола. То су ипак исувише ригидни ставови каквих увек има, али морамо да пронађемо оно што заиста даје ефекат - каже Лакићевић.
О трајном одузимању возила
Једна од мера која привлачи пажњу грађана је трајно одузимање возила.
- Неопходно је пооштрити казнене мере када је у питању трајно одузимање возила за вишеструке прекршиоце одредби. Ми већ примењујемо меру привременог одузимања возила, а од почетка примене, од прошле године па до сада укупно је привремено одузето 501 возило - каже Лакићевић за "Блиц".
Он је говорио и о мери трајног одузимања возила.
- Такве казне се изричу за најтеже прекршаје, и тренутно имамо четири трајно одузета возила. Имамо одређени број повратника најтежих саобраћајних прекршаја. Због тога се и предлаже мера трајног одузимања возила. О томе ће се разматрати у оквиру радне групе, а током даље процедуре рада на Нацрту закона, јавној расправи, утврђиваће се и одлучивати о њеној примени.
Шта су алко-браве које и Србија планира да уведе, како се користе и колико коштају