ПРВО КУПИ, ПА СЕ ПОСЛЕ ПОКАЈ: Како решити рекламацију у нашим радњама
Трговци у Србији нерадо купцима враћају новац.
Највећи број потрошача ове године жалио се на квалитет обуће. У организацијама потрошача кажу да продавци по том питању излазе и не излазе у сусрет купцима, а неки су чак и смислили озбиљне тактике како да не прихвате чак ни оправдане рекламације, на пример када се после само две, три недеље ношења обућа одлепи или рашије.
СТИЖУ АКЦИЈЕ: Они који их до сада нису подигли и продали, на рачуну сада имају оволико новца
Већина рекламција управо се и односи на одућу лошег квалитета, која није употребљива већ после месец, два или чак пар дана ношења. У овом случају трговци често "продају" причу како су купци сами криви за оштећења због неправилног руковања, а да је одећа била одговарајућег квалитета.
С обзиром на то да се овај сукоб своди на "реч против речи" потребно је извршити независно испитивање обуће које би показало да ли је оштећење изазвала неправилна употреба или лош квалитет. Ако се докаже да је узрок у лошем квалитету, могуће је поново се обратити трговцу. Ако и то нема ефекта, као крајња могућност остаје покретање судског поступка.
-Често нам се дешава да трговци одбију рекламацију као неосновану, затим независна кућа анализом утврди лош квалитет, али трговац и даље не прихвата замену или повраћај новца, јер претпоставља да потрошач неће ићи даље, односно да неће улазити у судски поступал- каже Дејан Гавриловић, председник удружења потрошача "Ефектива".
Судски спорови се могу покретати преко удружења за заштиту потрошача који су финансирани од стране Министарства трговине и која за ту намену обезбеђује бесплатну правну помоћ.
У ЧЕМУ ЈЕ ТАЈНА: Ево како да уштедите 10.000 сваког месеца!
-Проблем је што већина потрошача не жели да уђе у судски поступак због релативно мале вредности робе, а и не верују у позитиван исход. Без воље потрошача не можемо да покрећемо спор- говори Гавриловић и додаје - Трговци чак имају потписане уговоре са фирмама које раде вештачења и онда резултат тог вештачења буде неадекватно одржавање. Тиме трговац добија алиби да приговор потрошача одбије, без обзира на то што сам налаз вештака није обавезујући за трговца и што он не мора да поступи по њему.
Иначе, нови Закон о заштити потрошача прописује минималну гаранцију од две године. За сваку промену која настане у периоду од шест месеци од куповине сматра се да је постојала и у тренутку куповине.