ПОНОС СРБИЈЕ: Наша "Ер Србија" у 10 најбољих компанија на свету, док је аеродром "Никола Тесла" под француским управљањем на самом дну по оцени путника
Према анализи специјализованог портала АирХелп, "Ер Србија" је учврстила своје место међу 10 најбољих авио-компанија света за 2024. годину.
Национална авиокомпанија, која је у власништву Републике Србије, нашла се на 10. месту међу 109 превозника, са општом оценом 7.53. Оно што ову оцену чини посебно импресивном јесте чињеница да је "Ер Србија" у категорији решавања проблема путника постигла оцену – 9, чиме је постала лидер у овој области, боља од било које друге авио-компаније на свету.
С друге стране, београдски аеродром "Никола Тесла", којим управља француска компанија ВИНЦИ Аирпортс, забележио је један од најгорих резултата на свету. Од 239 аеродрома укључених у истраживање, “Никола Тесла” заузео је 236. место са општом оценом 6.53, што га сврстава у сам доњи врх глобалне листе.
АирХелп је спровео истраживање у периоду од 1. јануара до 31. октобра 2024. године, а у њему је учествовало 20.000 путника из 54 земље који су оцењивали квалитет услуге, перформансе особља, тачност полазака и додатне садржаје попут кетеринга. Резултати анализе јасно осветљавају разлику у квалитету између два кључна ресурса српског ваздушног саобраћаја – једног, који је под управом државе Србије, и другог, који је под концесијом француског власника.
Док "Ер Србија" остварује глобалне успехе, упркос изазовима на међународном тржишту, аеродром "Никола Тесла" суочава се са озбиљним критикама путника, што отвара питање ефикасности управљања од стране француске компаније ВИНЦИ Аирпортс.
"Ер Србија" је пример домаћег успеха
"Ер Србија", као национална авиокомпанија у власништву Републике Србије, последњих година бележи значајан раст у квалитету услуге и задовољству путника. Компанија је уложила велике напоре у модернизацију флоте, унапређење корисничког искуства и решавање проблема путника са ефикасношћу која је оцењена оценом 9 - чиме је боља од било које друге авио-компаније на свету!
Ови резултати позиционирали су "Ер Србија" међу водеће светске авио-компаније, раме уз раме са гигантима као што су Qatar Airways и Brussels Аирлинес. Подршка Владе Србије, стратешко вођење и домаћа експертиза показали су се као кључни фактори за овај успех.
Кључне разлике између српске и француске управе
Резултати анализе јасно осветљавају разлику између српског и француског модела управљања. "Ер Србија" као национална компанија у власништву државе, доказала је да домаће знање и стратешки приступ могу пружити резултате на светском нивоу. С друге стране, француски ВИНЦИ Аирпортс, иако глобално реномиран као лидер у управљању аеродромима, није успео да обезбеди задовољавајући ниво услуга у Београду према оцени "АирХелп".
Овај контраст указује на потребу за озбиљнијим надзором страних концесионара, као и на важност прилагођавања њиховог модела локалним условима и очекивањима корисника.
Подаци које је објавио АирХелп представљају снажну поруку да Србија има потенцијал да буде глобално конкурентна када су у питању национални ресурси, али кључ је у стратешком управљању и одговорности према корисницима.
Аеродром “Никола Тесла”: Где је проблем?
Насупрот успеху "Ер Србија", аеродром “Никола Тесла” у Београду, који је од 2018. године под управом француске компаније ВИНЦИ Аирпортс, бележи забрињавајуће ниске оцене. Најслабији сегмент аеродрома остаје тачност полазака, оцењена са само 5.9, што указује на шире проблеме организације и инфраструктуре.
Иако су ресторани и продавнице оцењени солидних 7.6, општи утисак путника, који укључује услуге на терминалима и корисничку подршку, није успео да задовољи очекивања. Ови резултати додатно наглашавају неповољну слику о моделу управљања француског концесионара, посебно у поређењу са успешним моделом српског власништва над "Ер Србија".
Како бисмо дошли до одговора зашто долази до тако великих одступања у оценама између "Ер Србија" и аеродрома "Никола Тесла" контактирали смо француску компанију "ВИНЦИ Аирпортс" која руководи овим аердромом.
Како коментаришете чињеницу да је аеродром “Никола Тесла” рангиран као један од најгорих на свету према АирХелп анализи, док "Ер Србија" бележи изузетне резултате?
Интернет страница АирХелп намењена је едукацији и подршци путницима у ваздушном саобраћају, превасходно у вези са њиховим правима и накнадом штете у случају кашњења летова. Приликом рангирања авио-компанија и аеродрома, АирХелп користи 3 критеријума. За аеродроме то су тачност полетања и слетања авиона, услуга путницима и понуда производа, хране и пића на аеродрому.
Компанија Белграде Аирпорт која управља Аеродромом Никола Тесла је у претходних пет година, укључујући и 2024. годину на коју се истраживање АирХелп односи, интензивно радила на модернизацији и проширењу аеродромске инфраструктуре, што је подразумевало и обимне грађевинске радове на неколико локација на аеродрому, укључујући и радове у самом терминалу. Током трајања предметних грађевинских радова, аеродром је био отворен 24 сата, 7 дана у недељи и 365 дана у години, што је оперативно веома захтевно и утицало је на понуду производа, хране и пића, а самим тим и на путничко искуство. Са друге стране, повећањем капацитета, повећана је пропусна моћ аеродромске инфраструктуре и омогућен је пораст броја путника на преко 8 милиона у 2024. години на београдском аеродрому, што је раст већи од 40 одсто у односу на 2018. годину.
Веома смо задовољни партнерством са "Ер Србија", која на нашем аеродрому има удео од око 50% у броју путника. Резултат те сарадње, као и сарадње са осталим авио-компанијама које лете са Аеродрома Никола Тесла, јесте раст саобраћаја на нашем аеродрому који је значајно виши од европског просека, као и унапређење повезаности Београда са светом. Број дестинација које су директно доступне са београдског аеродрома повећан је са 72 у 2018. години на чак 116 дестинација у 2024. години. Предметни резултати потврђују значај нашег аеродрома као кључне транспортне тачке у региону.
Рангирања попут АирХелп истраживања узимамо у обзир као део процеса евалуације, који користимо у настојању да кроз блиску сарадњу између релевантних служби Аеродрома Никола Тесла, као и свих чланова аеродромске заједнице - авио-компанија, пружалаца услуга, као и релевантних институција на аеродрому, унапредимо перформансе које утичу на тачност полетања и слетања и свеукупно задовољство наших корисника услуга.
У анализи се наводи оцена 5.9 за тачност полазака. Да ли је овај проблем последица инфраструктуре, организације или других фактора? Који су конкретни кораци предузети у оквиру вашег управљања аеродромом “Никола Тесла” како би се унапредили тачност полазака и општи квалитет услуга?
Што се тиче критеријума које страница АирХелп користи, на тачност полетања и слетања може утицати много фактора – од неповољних временских услова и непогода до појединачних ситуација са којима се суочавају авио-компаније и аеродроми. Без обзира на разлог, сви учесници у систему авио саобраћаја функционишу тако да су увек приоритет безбеност путника, ваздухоплова и ваздушног саобраћаја.
Захваљујући бројним инфраструктурним унапређењима, као што је повећање површине зграде терминала за 70 одсто и двоструко увећана комерцијална зона, која ће након завршетка радова на привођењу намени имати 9.000 м2 комерцијалног простора и 3.000 м2 за боравак путника, београдски аеродром наставља да дочекује путнике увећањем капацитета на кључним тачкама токова путника, попут шалтера за пријаву на лет, пасошке и безбедносне контроле, као и новом, главном duty-free продавницом.
У оквиру инфраструктурних и технолошких унапређења, издвајамо само нека, као што су:
• Изградња нове, друге, писте дуге 3,5 км и прва дубинска реконструкција главне писте после више од 60 година;
• Број излаза (гејтова) повећан са 19 на 31 ( 12);
• Број паркинг позиција за авионе повећан са 27 на 38 ( 11);
• Број паркинг места повећан са 1.239 на 2.880 ( 1.641);
• Број шалтера за пријем путника на лет повећан са 61 на 90 ( 29).
Наш фокус остаје на унапређењу корисничког искуства кроз проширење понуде и садржаја на аеродрому и стварању услова за још бољу повезаност и удобност свих путника.
Каква је ваша дугорочна визија за аеродром “Никола Тесла” и како планирате да унапредите његову позицију на светским листама задовољства путника?
Редовно на кварталном нивоу пратимо задовољство путника, по методологији Међународног савета аеродрома (АЦИ) и у последње три године компанија Белграде Аирпорт добила је велики број награда. Само у прошлој години, Међународни савет аеродрома (АЦИ) доделио је београдском аеродрому 4 награде за квалитет услуге, односно за корисничко искуство на основу гласа његових путника за 2023. годину: Најбољи аеродром по величини од 5 до 15 милиона путника годишње у Европи, Аеродром са најпосвећенијим особљем, Најудобнији аеродром у Европи и Најчистији аеродром у Европи. Сходно резултатима редовних кварталних истраживања, правимо планове активности заједно са свим релевантним члановима аеродромске заједнице, како бисмо остварили даља унапређења по свим аспектима који су важни за наше путнике.
Уз већ изграђена бројна еколошка постројења и соларну фарму на аеродрому, постигнуто смањење емисије ЦО2 за 37% од 2018. године, стопу рециклаже од 75% у 2024. години, са циљем да достигнемо 0 отпада до 2030. године и већ достигнут циљ употребе 0 пестицида, настојимо да у свакодневном пословању активно сарађујемо са нашим корисницима услуга и партнерима у циљу заштите животне средине и доследне примене ВИНЦИ Аирпортс концепта позитивне мобилности, што верујемо да ће позитивно и дугорочно утицати на поверење наших путника.
У наредном периоду са завршетком циклуса обимних радова на Аеродрому Никола Тесла, биће отворено додатних 6 продавница и 6 угоститељских објеката, са богатијом понудом производа, хране и пића, што ће несумњиво имати позитиван утицај на искуство путника и привући путнике који користе наш аеродром за трансфер. Верујемо да ће ефекти започетих пројеката модернизације у наредном периоду значајно допринети побољшању нашег положаја у глобалним рангирањима.
Компанија Белграде Аирпорт остаје посвећена праћењу задовољства путника, са циљем сталног побољшања свих аспеката корисничког искуства, наводе из компаније ВИНЦИ Аирпортс.