ЕЕС "избацује" српске возаче из игре – Влада Србије тражи решење на састанку у Лондону крајем октобра
Српски превозници настављају да апелују на решавање проблема које је донео Entry-Exit систем (ЕЕС), односно нови систем уласка у ЕУ, Швајцарску, Лихтенштајн, Норвешку и Исланд.
Постепено увођење ЕЕС, подсетимо, кренуло је 12. октобра, а у наредном периоду систем ће се проширивати све до пуне примене.
– У року од 180 дана возач ван Шенгена може да проведе 90 дана у Европској унији. Сваки минут који остане дуже рачуна му се као 24 сата. То значи да ћемо ми тих 90 дана да потрошимо за четири месеца и онда нећемо моћи да радимо. После тога ће нам људе враћати с границе или депортовати с територије ЕУ. И не само наше возаче већ и колеге из Босне, Македоније, Турске – подсећа за Бизнис Курир Љубинко Златић, власник транспортног предузећа Златић д.о.о. из Краљева.
Иако се правила боравка у ЕУ нису мењала од 1985. године, кад је потписан Шенгенски споразум, увођењем ЕЕС система постаје видљив сваки минут боравка у ЕУ, што раније није био случај, подсећају превозници.
– И до сада је сваки минут после поноћи обрачунаван као дан боравка у ЕУ, али то није било видљиво јер нико није бројао печате у пасошу, па су возачи остајали и по 105 или 110 дана уместо 90. Нико о томе није водио рачуна, а сада ће се са овим новим системом водити рачуна и зато нас сада избацују из игре. На тај начин угрожавају транспортну привреду Србије, С. Македоније и Босне, јер нису чланице, а имају потребу да због извоза и увоза робе свакодневно бораве у ЕУ. Кад возачи потроше тих 90 дана, онда више не могу да раде – истиче Неђо Мандић, директор Пословног удружења Међународни транспорт.
Мандић подсећа да су на састанку у Европској комисији у Бриселу изнели тај проблем и тражили да се возачи изузму из тог ограничења боравка у ЕУ, али решење није пронађено.
– Предложили су нам да запослимо још возача, али тај проблем се тако не може решити јер возача нема и немамо где да их нађемо – каже Мандић.
Неђо Мандић истиче да су превозници тражили помоћ од надлежних институција Србије за решавање овог проблема.
Србија Данас/Плутон