Ево зашто пилоти гасе светла у кабини при полетању и слетању: Одговор је врло једноставан, није у питању естетика
Ако сте икада летели ноћу, сигурно сте приметили да непосредно пре полетања или слетања кабинско светло одједном утихне – све се замрачи, као да светла у авиону улазе у “ноћни режим”.
Није у питању романтика, штедња струје или припрема за спавање, већ врло једноставан разлог: безбедност.
Полетање и слетање су најкритичније фазе лета, када је вероватноћа несреће највећа.
У ванредним ситуацијама, попут пожара или дима у кабини, путници могу имати проблема да пронађу излаз. Зато авио-компаније и посада предузимају мере како би сви могли да реагују брзо и без панике. Једна од тих мера је пригушивање светла.
Главни разлог је прилагођавање очију мраку.
Људско око не може одмах да се навикне на таму - потребно је и до 30 минута да се потпуно адаптира, иако се основна прилагодба дешава у првих 5–10 минута.
То смањује време реакције и повећава шансе за безбедно напуштање авиона.
Још један разлог је тај што у замраченој кабини светлеће ознаке и излази за хитне случајеве боље долазе до изражаја.
У тренутку евакуације, свака секунда и сваки детаљ су важни – путници морају одмах да уоче осветљене стазе у летелици и знакове “EXIT”.
Такође, када у кабини није прејако светло, кроз прозор се боље види спољашњи терен, што може помоћи посади да процени ситуацију, на пример да ли има дима, ватре или препрека око авиона.
Још један разлог је што тамна кабина омогућава бољу видљивост споља.
Пилоти често морају да ослањају на визуелне показатеље попут светала писте или препрека око авиона.
Ако је кабина прејарко осветљена, одсјај на прозорима може ометати преглед спољашњости. Зато се светла пригушују пре полетања и слетања, посебно ноћу.
Иако неки мисле да је све ово само да би путници били опуштени или да би се штедела струја, истина је другачија: безбедност је у првом плану. Током ноћних летова, пригушена светла могу бити разлика између сигурне евакуације и трагедије.
Поред тога, стјуардесе често траже да се ролетне подигну, како би могле да виде споља и брзо процене евентуалне проблеме са авионом. На дугим ноћним летовима светла се пригушују и због удобности путника, да лакше спавају, док модерни авиони користе специјалне системе осветљења који прате природни циклус дана и ноћи.
Дакле, следећи пут када приметите да кабина тоне у мрак пре полетања или слетања, знајте: није у питању естетика — већ ваша сигурност.