Српско црвено злато више не доминира тржиштем! Лидерску позицију заузела неочекивана држава: Од маргиналног играча до кључног извозника
Украјина је у последње три године остварила изузетно импресиван напредак на глобалном тржишту замрзнуте малине, поставши нови лидер у извозу, и то не само у Европи, већ и широм света.
У 2024. години, Украјина је прешла Пољску и Србију, земље које су традиционално доминирале тржиштем, чиме је створена нова слика на тржишту малина.
Иако је пре само деценију била маргинални играч у овој индустрији, данас је постала кључни извозник, са огромним растом у последње три године.
Драстичан Пораст Извоза Украјине
Према подацима, Украјина је забележила раст извоза замрзнутих малина за чак 34% у последње три године. У 2024. години, извоз Украјине достигао је рекордних 65.000 тона, чиме је надмашила Србију у нето извозу (извоз минус увоз). У исто време, Пољска је доживела пад извоза за 24%, са свега 16.000 тона у 2024. години, док је извоз Србије стагнирао на 63.000 тона, што није довољно да задржи конкурентску предност, преноси "Еаст Фруит".
С обзиром на то да Украјина наставља да развија своју инфраструктуру и повећа капацитет производње, предвиђа се да ће у 2025. години потпуно прешишати Србију и по бруто извозу. С обзиром на тренутне тренде, Украјина би могла постати незадрживи лидер у индустрији малина на глобалном нивоу.
Зашто је Украјина постигла овакав успех?
За Украјину је кључни фактор њеног успеха већа продуктивност, бољи услови за производњу и ширење тржишта. Украјински пољопривредници су у последњих неколико година препознали значај малина као високо профитабилне културе и инвестирали у модернизацију својих фарми и технолошки напредак. Такође, Украјина је побољшала квалитет својих малина, што јој је омогућило да освоји нова тржишта, као што су земље Европске уније, Русија, а и даља тржишта у Азији.
Уз то, Украјина је постигла успех и захваљујући бољој логистици и организацији извоза. Повећањем капацитета за замрзавање и паковање малина, Украјина је успела да се избори за своје место на глобалном тржишту и задовољи захтевне стандарде потрошача.
Последице за Србију и Пољску
Иако Украјина тренутно доминира нето извозом, и Србија и Пољска још увек одржавају високе позиције на глобалном тржишту, али су суочене са изазовима. Србија, иако је и даље међу топ извозницима, суочава се са стагнацијом у извозу малина, док Пољска бележи пад. С обзиром на то да обе земље зависе од увоза малина, оне се суочавају са растућом конкуренцијом и потребом за додатним улагањима у побољшање квалитета производа и оптимизацију процеса.
Србија и Пољска морају да реше изазове у вези са тржиштем рада, ценама и конкуренцијом, али и да се прилагоде новим захтевима тржишта, ако желе да остану конкурентне у овој брзо растућој индустрији.
Глобални трендови и изазови
Глобални трендови показују да је тржиште малина у сталном порасту, што отвара нове могућности за све произвођаче. Ипак, конкуренција никада није била оштрија. Украјина је доказала да је могуће изградити глобално тржишно лидерство на темељу унапређења производње и квалитета, али питање остаје: да ли Србија и Пољска могу да се прилагоде новим околностима и задрже своју позицију на тржишту?
Гледајући у будућност, јасно је да ће Украјина наставити да расте, док ће Србија и Пољска морати да се прилагоде, улагањем у нове технологије и унапређењем својих производа како би остале релевантние у овој конкурентној индустрији.
Србија Данас/Пољопривредник