Дејвид Линч је инспирацију за Твин Пикс пронашао путујући и Србијом 1965. године: "Било је врло, врло мрачно"
Линч је инспирацију за серију Твин Пикс и њене наставке проналазио свуда, а у својој аутобиографији описао је догађај којем је присуствовао на југу Србије и који га је инспирисао за једну од најиконичнијих сцена у серији.
Свет је изгубио једног од најиновативнијих и најутицајнијих филмских стваралаца - Дејвида Линча који је преминуо у 78. години. Његова смрт не означава само крај једног живота, већ и епоху у кинематографији која је редефинисала границе причања прича и перцепције филма. Линч, познат по својим јединственим и често узнемирујућим делима, иза себе је оставио опус који ће се проучавати и волети генерацијама.
Рођен 20. јануара 1946. у Missouli, Монтана, Линч је започео каријеру као сликар, пре него што је закорачио у свет филма. Његови радови попут “Човека слона”, “Плавог сомота” и “Булевара звезда” не само да су освојили критику и публику, већ су постали незаобилазни део поп културе. Ипак, највећи траг оставио је својом култном серијом "Твин Пикс," која је редефинисала телевизију и створила сасвим нови жанр телевизијског приповедања.
Дејвид Линч је био познат по мистериозности и невољности да открива значења својих дела. Ипак, у књизи “Соба за снове” (“Роом то Дреам”), објављеној 19. јуна 2018, Линч је делимично отворио врата свог креативног процеса. Књига, која је мешавина аутобиографије и биографије, написана је у сарадњи са Кристин Мекеном. Док је Мекенова обављала истраживања и интервјуе, Линч је допуњавао поглавља својим личним сећањима и запажањима, стварајући слојевиту и интригантну наративну структуру.
Један од најфасцинантнијих увида у књизи долази из његовог искуства у Југославији 1965. године. Током путовања "Оријент експресом" од Атине до Париза, воз је стао на југу данашње Србије, где је Линч био сведок призора који ће деценијама касније обликовати једну од најиконичнијих сцена у серији “Твин Пикс: Повратак.”
“Било је врло, врло мрачно. У једном тренутку воз је стао. Није било станице, али видели смо да људи силазе из воза. Сви су ишли ка некаквим тезгама од платна са малим пригушеним светлима где су у понуди била разнобојна пића - љубичаста, зелена, жута, плава, црвена - у ствари, обична зашећерена вода. Када сам сишао из воза и закорачио у ту мекану прашину дубоку двадесетак центиметара, почео је да дува ветар, из земље су излазили огромни ноћни лептири, попут жаба, прво скакутали а онда летели, превртали се у ваздуху и поново враћали у земљу. Тако је настала жаба-мољац; ствари се у свету ‘Твин Пикса’ појављују ниоткуда”, написао је редитељ.
Линч није знао да ће се чудновата створења једнога дана појавити у његовом делу, али призор је био толико снажан да му се зацртао у мозгу и поново искрсао док је писао осму епизоду “Твин Пикса: Повратак”. Наиме, у последњем кадру ове епизоде, снимљеној у црно-белој техници, приказана је девојчице која спава и отвара уста, прогутавши створење налик инсекту-жаби.
Серија која је донела револуцију на телевизији
Твин Пикс је америчка серија која је премијерно приказана 1990. године, створена од стране Дејвида Линча и Марка Фроста. Позната по свом јединственом споју мистерије, драме и надреалних елемената, серија прати причу о истрази бруталног убиства тинејџерке Лоре Палмер у идиличном, али наизглед мрачном и тајанственом градићу Твин Пикс. Агент ФБИ-а, Дејл Купер, постаје централни лик ове потраге за истином, док се суочава са злокобним силама и тајнама које превазилазе границе реалности. Серија је померила границе телевизијског приповедања, комбинујући слојевиту нарацију, иновативну режију и дубоко симболичке мотиве, чиме је постала феномен поп културе.
Осим што је редефинисала жанр телевизијске драме, Твин Пикс је отворио врата за експериментисање у нарацији и визуелним стиловима на малим екранима. Њени упечатљиви ликови, незаборавна музика Анђела Бадаламентија и мистична атмосфера учинили су серију незаобилазним класиком. Повратак серије 2017. године, кроз наставак "Твин Пикс: Повратак", додатно је учврстио њен статус као једног од најутицајнијих телевизијских дела свих времена, доносећи нова питања, али и незаборавне моменте у препознатљивом Линчовом стилу.