Наточили сте бензин у свог дизелаша? Многи мисле да је то "смртна пресуда" за аутомобил, ево шта треба да урадите да спасите свог "љубимца"
Хемијски састав дизела и бензина драстично се разликује, а управо те разлике чине њихову замену кобном.
Деси се и најбољима. У тренутку непажње на бензинској пумпи посегнули сте за погрешним пиштољем за точење и сада у резервоару вашег дизелаша плива бензин.
Прва реакција? Не паничите. Барем не одмах. Иако се ситуација чини катастрофалном, точење бензина у дизел мотор не значи нужно смртну пресуду за ваш аутомобил,али би то могло да постане ако га упалите и кренете да возите.
Апсолутно најважније правило гласи:не палите мотор! Чак ни "само на секунд". Бензин у систему за гориво дизел мотора може да проузрокује потпуну хаварију. Ако сте грешку схватили тек након што сте напустили пумпу, одмах се зауставите на првом сигурном месту и угасите возило.
Да ли је аутомобил угашен? Одлично. Следећи корак је позив шлеп-служби. Ако се мотор контаминиран бензином ипак покрене, радиће изузетно немирно, губиће снагу, избациваће густ дим и производиће звукове који леде крв у жилама и звуче јако, јако лоше. Убрзо након тога, вероватно ће се и потпуно угасити, пише Јалопник.
Три нивоа проблема
Озбиљност ситуације и висина трошка зависе од тога колико је дубоко бензин продро у систем вашег возила. Разликујемо три сценарија:
Најбољи сценарио: Схватили сте грешку пре паљења мотора. Ово је џекпот у несрећи. Бензин се налази само у резервоару. Проблем се у већини случајева решава релативно једноставно - испумпавањем целог садржаја резервоара, његовим темељним чишћењем и чишћењем пумпе горива које се налази у њему.
Лошији сценарио: Упалили сте мотор на неколико секунди. У овом случају, бензин је већ ушао у систем довода горива и стигао до филтера. Осим испирања резервоара, биће потребно очистити, а у горем случају и заменити, цеви за гориво. Механичар ће можда успети да спаси ствар продувавањем система ваздухом под притиском, али сигурно ће вам требати нови филтер горива, а потенцијално и његово кућиште.
Најгори сценарио: Возили сте неко време. Ако сте приметили да аутомобил трза, губи снагу и чудно се понаша, припремите се на озбиљан ударац за новчаник. Ово је сценарио у ком штета постаје огромна, поготово код комплексних мотора попут VW-ovog В10 ТДИ. Једном када бензин стигне до високопритисне пумпе горива и инјектора, креће ланчана реакција кварова.
Пумпе ће се због недостатка подмазивања брзо истрошити и створити металне опиљке који ће загадити цели систем. Бензин ће затим нагристи и оштетити инјекторе. Када коначно доспе у комору за сагоревање, узроковаће прегревање и оштећење клипова и цилиндара. Накупљање чађи може да блокира вентиле и поремети компресију мотора.
Зашто је бензин погубан за дизел моторе?
Хемијски састав дизела и бензина драстично се разликује, а управо те разлике чине њихову замену кобном. Дизел мотори ослањају се на уљна, мазива својства самог горива како би се спречило трење и хабање осетљивих металних делова унутар система. Бензин је, с друге стране, растварач - он испира тај заштитни слој и узрокује директан контакт метала о метал.
Други кључни проблем је начин паљења. Дизел има знатно вишу тачку самозапаљења од бензина. У дизел мотору гориво се пали под утицајем екстремно високе компресије, без потребе за свећицама. Када у тај систем доспе лако запаљиви бензин, он ће детонирати прерано и неконтролисано. Управо тај принцип компресијског паљења, иако генијалан у нормалним условима, може да доведе до опасног стања познатог као ибертуража, односно неконтролисаног рада мотора до потпуног уништења.
Можда се питате да ли се дешава и обрнуто? Да, али знатно ређе. Пиштољ за точење дизела шири је од отвора резервоара на већини бензинских аутомобила па је уливање дизела у бензинца прави подухват који захтева силу и игнорисање очитих знакова.