СПРЕМА СЕ ЧИСТКА: Због нових правила ће СТОТИНЕ ХИЉАДА аутомобила бити уклоњено из саобраћаја
Разматрају се драстичне измене техничких прегледа за возила ради смањења емисија.
Спремају се најдрастичније измене техничких прегледа у последњих десет година, а оне би могле да погоде огроман број возача. TÜV упозорава да старији дизелаши и бензинци формално пролазе тестове, иако у пракси емитују вишеструко више штетних гасова. Ако предлози прођу, чак 16 милиона возила могло би да падне на строжим проверама.
План Немачке је јасан: смањити емисије и очистити градски ваздух. Али успех ће зависити искључиво од политичке воље, јер би спровођење нових правила отворило велики сукоб између возача, произвођача и регулатора.
Зашто су строже контроле постале хитна тема
Дизел аутомобили са нормом Еуро 5 и одређени бензинци са Еуро 6 нормом би били посебно погођени. Данас многи од њих пролазе технички преглед само на папиру, јер ЕУ не захтева редовна мерења азотних оксида за све моделе. У пракси, то значи да старија возила потпуно неконтролисано могу да испуштају штетне гасове.
TÜV сада тражи обавезне годишње прегледе за старија возила, позивајући се и на стару рану европске ауто-индустрије: аферу са лажираним емисијама. Подсећања ради, Volkswagen је 2015. ухваћен да је манипулисао резултатима испитивања на милиона дизелаша, а последице се осећају и данас.
Суд пресудио против произвођача, последице могу бити огромне
Посебан проблем представља тзв. "термички прозор", системи у бројним дизелашима који правилно филтрирају емисије само при одређеним температурама. Виши управни суд у Шлесвиг-Холштајну забранио је такву праксу и отворио врата могућности да се милиона аутомобила натера на накнадне техничке модификације, и то о трошку произвођача.
Ако се таква одлука примени широм земље, чак 7,8 милиона возила могло би да заврши ван саобраћаја уколико произвођачи одбију да их прилагоде важећим нормама. Volkswagen је већ најавио жалбу.
ЕУ разматра нове прописе, одлука стиже ускоро
Европска комисија такође припрема измене правила која би укључила и старије бензинце. Чланице ЕУ тренутно разматрају предлоге, а одлука се очекује током децембра. Немачка званично подржава промене, али инсистира да тестови морају бити технолошки поуздани и стандардизовани.
Шта ово значи за возаче
Према проценама стручњака, строже контроле могле би да драстично побољшају квалитет ваздуха. Кина, Белгија и земље Латинске Америке већ користе ригорозне моделе праћења емисија који дају добре резултате.
Да ли ће Немачка следити исти пут, зависи пре свега од тога колико ће политичари бити спремни да уведу непопуларне мере које би могле масовно избацити старија возила са путева.