Албанци смртно увређени због потеза Кока-коле: Позивају на бојкот производа
Албанци позвали на бојкот чувеног освежавајућег сока.
Персонализована кампања међународне корпорације Coca-Cola у оквиру које су боце популарног пића "украшене" именима привлачи поприличну пажњу у целом свету, а један од најневероватнијих примера идентификације појединаца с овим популарним брендом долази из Северне Македоније.
Наиме, део албанске јавности у тој земљи позвао је на бојкот производа Coca-Cole у Северној Македонији јер у споменутој кампањи на боцама нема албанских имена, пише тпортал, а преноси Телеграф.
Акција је кренула са странице "Дон‘т you 20% ме" на Фејсбуку, чије је име референца на тврдње с македонске стране да у тој земљи живи 20 посто Албанаца, иако их по - додуше, често оспораваном - попису из 2021. службено има 24,3 посто или 509.083. Представници те иницијативе сматрају да је и то нетачан податак и наводе да је Албанаца у тој земљи тачно 672.408 или 30 посто.
На основу тога, сматрају да је актуелна кампања Coca-Cole, на чијим боцама су, тврде, наведена само македонска и торбешка имена (Торбеши су словенизовани припадници турске националне мањине) искључујућа, дискриминаторна и антиалбанска.
"Директна увреда за Албанце"
У земљи с два службена језика и мултиетничком стварношћу, Coca-Cola одлучује да игнорише 30 посто албанског становништва. На етикетама њихових производа налазе се само словенска и торбешка имена, написана искључиво ћирилицом. Рекламни панои постављени широм земље су једнострани док се сајт и промотивне активности спроводе само на македонском језику и у градовима у којима су Албанци мањина: Скопље, Ђевђелија, Дојран, Штип, Струмица, Битојл. Ово није само презир према албанском језику – који је службени језик у земљи – већ и директна увреда за 672.840 албанских грађана који свакодневно доприносе привреди ове земље као потрошачи, радници и предузетници‘, кажу из иницијативе.
Активисти позивају купце да не купују Coca-Colu у Северној Македонији и да подржавају производе који поштују њихов језик и идентитет. "Цоца-Цола више није "укус живота", већ укус презира и искључености‘, закључују.
За иницијативу се јавно заложила и Луме Хисени, коментаторка дневног листа Коха, а који у значајном тиражу излази у Албанији, на Косову и Метохији и у Северној Македонији. Она оштро и директно напада Скопску пивовару, која пуни Coca-Colu у Северној Македонији, а њихова је верзија у глобалном избору љубитеља тог популарног пића чак два пута проглашена најбољом на свету.
"Не купујемо Љупчо колу"
Скопска пивовара послује као да је подружница ВМРО-а у неком селу, а не део међународне корпорације Coca-Cola ХБЦ. Чак и с дрскошћу Александра Великог, мисли да може остварити профит заобилазећи тржиште од 672.840 Албанаца. Стога је наша дужност као Албанаца да докажемо да њихова процена није само погрешна, већ и идиотска! Желимо вам срећу у покушају продаје Coca-Cole "Љупчо" у Дојрану и Делчеву! Не купујемо "Љупчо колу", истиче Хисени, позивајући купце да потраже производе албанске филијале Coca-Cole.
Ни македонска ни албанска филијала Coca-Cole нису се оглашавале о овој ситуацији, али занимљиво је истаћи да локализована македонска страница Coca-Cole на Фејсбуку већ неколико дана није доступна, па није могуће видети реакције ни на кампању ни на албански позив на бојкот, пише тпортал.