Невероватно шта вам следује уколико се не укрцате на лет: Путници у шоку кад су чули колику одштету могу да добију
Авиокомпанија вам ускратила укрцавање? Чека вас озбиљна одштета.
Сезона летњих одмора увелико је почела и многи су већ испланирали на коју ће дестинацију отпутовати. Они који ће на путовање авионом, треба да воде рачуна о остваривању права у случају кашњења или отказивања лета. У Удружењу Ефектива за Euronews Србија кажу да су већ почели да добијају притужбе путника.
Дејан Гавриловић из тог удружења наводи да притужбе те врсте добијају током целе године, али да је тај број већи током летњих месеци.
- Током летњих месеци је и више летова зато што су актуелна летовања, па онда самим тим долази до више грешака у свим тим оперцијама, онда кварови авиона, дешавају се одлагања летова, па има и жалби путника", каже он.
На једном лету који је каснио или је одложен, од укупно 200 путника, каже Гавриловић, удружењу се обрати од пет до 15 путника.
- Остали се не жале из неког разлога или не знају да имају право на накнаду, или их то не занима, или не верују да ће добити накнаду. Али тај број жалби према нама не показује и право стање броја кашњења тих летова", рекао је Гарвриловић.
Дешавало се, додаје он, да им се јављају путници за неке линије за које удружење нема ингеренције, као што су, на пример летови по Азији.
- Они путници који нам се јаве, на пример, за Wizz Аир и за летове Аир Србије, мислим да 98 одсто њих је наплатило одштету. То се односи на оне поступке који су окончани, има још доста ту људи који су у поступку. Сви ће они добити паре", рекао је Гавриловић.
У којим случајевима се исплаћује накнада?
Путници имају право на одштету у случају да им је лет отказан или касни дуже од три сата, а да узрок кашњења није виша сила попут временских услова, ванредно стање или штрајк особља на аеродрому.
- То је виша сила, за све друго авио-компанија мора да исплати накнаду. Направе овербоокинг па неко не уђе на лет и тада путник има право на накнаду, или квар на авиону или се посада променила, касни, све су то разлози да авио превозник исплати накнаду од 250 до 600 евра по путнику", рекао је Гавриловић.
Он објашњава да се накнада исплаћује за кашњења дужа од три сата, при чему се гледа време слетања авиона.
- Ако је требало да слети у 12, а он слетео у 15.05, значи то је основ за накнаду", рекао је Гавриловић.
Он наводи да има и притужби због "овербоокинг-а".
- То авио-компаније раде са намером. Крену да продају авио карте јефтиније, па како се ближи лет, вероватно продају карте све скупље, па онда кад напуне авион, а имају још увек тражњу, онда продају још десет скупљих карата, а откажу ових десет јефтиних и њима кажу овербоокинг", рекао је он.
У том случају, ако путник не отпутује, има право да му се врати новац од плаћене карте.
- Плус има право на накнаду због отказивања лета, због кашњења лета, плус има право на накнаду штете. Имамо и тих случајева да, рецимо, они кажу некоме да је овербоокинг у питању - не можеш да летиш данас, али ево дајемо ти да летиш сутра. И њему пропадне дан смештаја у хотелу који је платио, на пример, у Барселони. Онда има право на накнаду и за тај дан смештаја", рекао је Гавриловић.
На накнаде у случају отказивања или кашњења летова, као и "овербоокинг-а", могу да рачунају они који имају карте за редовне летове.
- Ово правило важи када су у питању редовне линије, а када су чартер или редовне линије, али је карта купљена у оквиру туристичког аранжмана, онда за кашњење лета одговара туристичка агенција. То значи да ако дође до кашњења лета, путнику је туристичка агенција дужна због несаобразне услуге да умањи цену аранжмана", рекао је Гавриловић.
Он каже да се у пракси не дешава да оне то ураде, јер туристичке агенције неће то да ураде самовољно.
"Али, кад добију тужбу, онда то и ураде", навео је Гавриловић.
Извор: Euronews