Ново истраживање: Ако сте преко Темуа купили ово деци, одмах га баците док није постало касно - Европа је затрпана отровним играчкама, а то није све
Истраживање 100 производа купљених на 10 интернетских платформи показало је да 80 посто њих не задовољава еуропске сигурносне стандарде.
Европска унија убрзано ради на заустављању напада све већег броја пакета који стижу из Кине преко њихових платформи као што су Тему и Схеин.
Разматрају мере које укључују нови порез на приходе од платформи за е-трговину и административну накнаду за појединачну ставку што би већину пошиљака учинило мање конкурентном.
Према процени повереника за трговину Мароша Шефчовича, само ове године у Европу ће стићи око четири милијарде пакета у вредности мањој од 150 еура, колико износи тренутни праг за царине.
Будући да кинеске online трговине обично испоручују производе који су знатно јефтинији од тог износа, мало ко је уопште размишљао о плаћању царине. Број пакета се утростручио од 2022.
Колико год то било добро за џепове купаца, ЕУ упозорава да због тога већина производа није прошла одговарајуће провере, а повећао се и број опасне робе попут отровних играчака, пише Финанциал Тимес.
Toy Индустриес оф Еуропе провела је истраживање на 100 производа купљених на десет online платформи (укључујући и Амазон), а резултати су поражавајући - чак 80 посто њих не задовољава европске сигурносне стандарде.
Најчешће је количина опасних кемикалија била вишеструко већа од допуштене, а у једном случају је дечја играчка за зубе била толико лоше направљена да се лако могла сломити и тако изазвати гушење.
Резултати су још поразнији с обзиром на то да је шест од 10 проучаваних online трговина потписало Продуцт Safety Пледге, добровољну обвезу осигуравања сигурности робе коју продају треће стране на њиховим платформама.
Још једна негативна последица све веће популарности кинеских трговаца је то што њихови европски конкуренти морају снижавати цене својих производа, иако им трошкови производње константно расту. То би их, забринути су дужносници, могло натерати да сами почну увозити и препродавати јефтину кинеску робу. Ништа мањи проблем није ни кривотворена роба.
Укидање вредносног прага од 150 еура, испод којег су пакети ослобођени царине, потез је на који су се, осим Европске уније, одлучиле и САД. Но, аеродроми су забринути да би то могло додатно оптеретити ионако преоптерећене царинике. На пример, аеродром Schiphol у Амстердаму и лука Ротердам заједно обрађују 3,5 милиона пакета дневно - односно 40 у секунди.
EuroCommerce, који представља трговце на мало у ЕУ, поздравио је планирану акцију, али је рекао да би накнаду за обраду било тешко оправдати према правилима СТО која ограничавају износ дажбина и царинских накнада за обраду на приближну цену пружене услуге.
- За сада подстичемо Европску комисију и државе чланице да појачају спровођење контрола на националном и нивоу ЕУ. Биће потребне године да нова правила ступе на снагу - истакли су.
Број опасних производа које су државе регистровале у 2023. години порастао је за више од 50 одсто у односу на претходну годину. Козметика, играчке и електрични уређаји су најчешћи безбедносни ризици међу производима.
Унија стога чак истражује ову тему како би смањила проток небезбедних производа. Потенцијалне мере укључују високе казне, па чак и забрану рада платформе у одређеној земљи. Поред тога, порез на приход од платформи за е-трговину, који би се односио и на компаније из ЕУ и на компаније које нису чланице ЕУ, захтевао би одобрење 27 земаља чланица блока и могао би да нашкоди европским компанијама у тренутку када Европа покушава да подстакне дигитализација.
Тему и Шеин су рекли да подржавају промене политике које користе потрошачима и обезбеђују транспарентну конкуренцију. Верују да то неће штетити њиховом пословању.
Извор: Србија Данас/Јутарњи лист