Ово је крај за Шолака? Да ли је дошло до раскола између власника компаније и Драгана Шолака и да ли су тачне гласине да постоје међусобне тужбе између две стране?
Оснивач Јунајтед групе Драган Шолак више није председник саветодавног одбора те компаније, а досадашња извршна директорка Викторија Боклаг убудуће такође неће обављати ту функцију.
Нови извршни директор Јунајтед групе биће Стен Милер, а његов заменик Либор Вончина. У првом тренутку било је нејасно да ли су Шолак и Боклагова одступили с позиција добровољно или су смењени, међутим, група запослених у Јунајтед медији саопштењем је потврдила да је ипак реч о смени.
У саопштењу компаније БЦ Партнерс, у чијем је већинском власништву Јунајтед група, а које је објављено у Лондону у понедељак увече, наводи се да осим промена на врху Јунајтед група мења и пословну стратегију, те ће се фокусирати на тржишта унутар Европске уније.
- Након стратешке продаје имовине ЈГ изван ЕУ, предузеће је данас фокусирано на важна тржишта у развоју унутар ЕУ - објаснио је председавајући БЦ Партнерс Никос Статопулос у саопштењу из којег се може закључити да Шолак и Боклагова не поседују довољан менаџерски потенцијал да воде раст на тржишту ЕУ. Статопулос се поменутом двојцу захвалио на њиховом "досадашњем раду на изградњи предузећа".
Међутим, отвара се питање зашто је Драган Шолак, а с њим и један од његових најближих сарадника Викторија Боклаг, смењен. Поставља се питање да ли је дошло до раскола између већинског власника Јунајтед групе, компаније БЦ Партнерс, и Драгана Шолака, чему у прилог иду гласине у пословним круговима по којима постоје међусобне тужбе између две стране.
"Апел" запослених
Јуче у поподневним сатима група уредника и новинара Јунајтед групе издала је такозвани апел у ком наводе да су у понедељак касно увече обавештени у корпоративном писму да су Шолак и Боклагова смењени са својих тренутних функција, те да је запосленима поручено да све функционише као и досад на свим тржиштима. Међутим, запослени тврде да су због промена у компанији "забринути за будућност слободног новинарства", чиме практично поручују да без Драгана Шолака нема демократије и слободних медија (?!).
- Ми, уредници медија који послују у оквиру Јунајтед медије, чланице Јунајтед групе, дубоко смо забринути због недавне одлуке БЦ Партнерса, већинског акционара Јунајтед групе, да без јавног образложења смени оснивача компаније г. Драгана Шолака и извршну директорку групе гђу Викторију Боклаг - наводе у тзв. Апелу за заштиту независног новинарства у југоисточној Европи.
Наводе да је ова одлука "изазвала озбиљну узнемиреност међу новинарима и уредницима" и додају да је "Шолак био доследан и принципијелан заговорник независног новинарства на Балкану". На овај начин уредници Шолакових медија практично су напали реномирани британски фонд БЦ Партнерс, већинског власника компаније, и стали на страну мањинског власника Шолака чији је имиџ далеко од угледног.
Маневар
Марко Матић, директор Центра за одговорне медије, сматра да је могуће да се Шолак сам повукао с челне позиције како би покушао да привуче нове инвеститоре који су компанију избегавали због њега јер има лошу репутацију у пословним круговима, али оставља простор да су потенцијални инвеститори захтевали смену оснивача Јунајтед групе.
- Могуће је да се Шолак повукао сам с позиције председника саветодавног одбора, иако је и даље сувласник компаније, и то због имиџа целокупне компаније, али и оних које послују у оквиру Јунајтед групе. Наиме, делује као да је у питању пословни маневар, јер Шолак сада мора да привуче нове инвеститоре у своју компанију, а с обзиром на његову пословну историју и лошу репутацију коју има јер су фондови лоше пословали док је он лично стицао добит, вероватно сматра да ће инвеститори пре одлучити да уложе новац ако он није на челној позицији. Било је, наиме, оних који су видели интерес да улажу у Јунајтед групу или барем неке компаније које послују у оквиру ње, али их је одбијала управо Шолакова пословна репутација. Но, без њега вероватно им делује да би им инвестиција била сигурнија - каже Матић за Курир и додаје да је логичан след околности да се повуче и једна од његових најближих сарадница Боклагова.
Лош имиџ
Наглашавајући да је Шолак доносио лош пословни имиџ компанији, Матић наводи да постоји могућност и да су потенцијални инвеститори његово склањање са челне позиције испоставили као услов.
- Могуће да је део договора када је склапан посао са СББ, јер се већина садржаја пласира преко СББ, био да Шолак више не буде на руководећој позицији, управо због пословног имиџа о ком смо говорили. Ипак, он и даље остаје сувласник, али с, барем на папиру, знатно мањим утицајем - констатује саговорник.
Оцењује и да Шолак у скорије време неће продавати свој удео у компанији.
- Верујем да ће у догледно време да пронађе новог власника и да прода компанију у Србији. Али ће још неко време задржати власништво да би покушао да оствари медијски и политички утицај. У том контексту, не верујем да запослени у Србији, барем засад, имају разлога да стрепе од отказа - закључује он.
Србија Данас/Курир