Суноврат аутомобилске индустрије у Немачкој и Европи: Царине САД помрсиле конце, али уместо масовних отказа, нове шансе
Развој догађаја у немачкој аутомобилској индустрији последњих месеци покренуо је бројна питања, а све више се спекулише о могућем преусмеравању великих аутомобилских концерна ка наменској индустрији.
О овој теми у јутарњем програму Курир телевизије "Редакција", говорио је саговорник новинар Горан Гајић, који је пружио ширу слику тренутног стања и могућих праваца даљег развоја.
- Сама најава појединих аутомобилских гиганата да би могли да се укључе у наменску индустрију, за сада се може посматрати пре свега као тема за размишљање - рекао је Гајић и подсетио да је чак и из Volkswagena недавно поручено да до сада није било детаљних разговора са индустријом оружја.
Као узроке оваквих размишљања, Гајић је навео пад профита аутомобилске индустрије у Немачкој и Европи, изазван пре свега увођењем виших царина у Сједињеним Америчким Државама и наглим падом продаје аутомобила на кинеском тржишту.
- Лично сам добио потврду из једног од највећих произвођача аутомобила у Немачкој да више просто нису у стању да испрате технолошки развој конкуренције, нарочито кинеске индустрије, посебно у софтверском смислу - нагласио је Гајић, додајући да то до те мере доводи велике немачке концерне до очаја да чак размишљају о препуштању индустрије Кинезима, иако још увек није пронађен модел који би очувао понос европских аутомобилских гиганата.
Један од потенцијалних излаза види се у могућности укључивања у наменску индустрију, имајући у виду најаве европских лидера о повећању буџета за одбрану и стварању заједничког европског одбрамбеног система.
- Аутомобилски гиганти би на тај начин отворили пут ка националним буџетима - оцењује Гајић.
Ипак, поставља се питање колико је таква трансформација реално могућа и изводљива.
- Осим великих технолошких улагања, таква врста производње захтева и кадровске ресурсе за један веома софистициран посао - истиче Гајић.
Као важан сегмент у причи о трансформацији аутомобилске индустрије, истакнута је и тема отварања нових радних места. Процене говоре о чак 680.000 потенцијално нових позиција, али остаје отворено питање, одакле ће доћи потребна радна снага?
- Већ се поставља питање обавезних безбедносних провера и ко ће бити пожељан за та радна места - каже Гајић.
Додаје и да су у Volkswagenu спремни да продају и своја постројења, попут оних у Оснабрику, како би отворили простор за производњу у наменској индустрији. Међутим, упозорава да то није једноставно препакивање најновијег путничког аутомобила у борбено возило, за такав процес потребни су стручност, искуство и стабилно тржиште.
- Не треба изгубити из вида ни интересе глобалних, нарочито америчких произвођача оружја, који би свакако препознали сопствене интересе у оваквом развоју догађаја - закључује Гајић.
За сада, све остаје у домену најава и стратешког промишљања, али није искључено да би управо овакав заокрет могао да редефинише будућност не само немачке, већ и европске привреде.
Србија Данас/Курир