Сутра почиње легализација по новим правилима: Ево каква је процедура и колики су трошкови
Пријава нелегалних објеката на основу Закона о посебним условима за евидентирање и упис права на непокретностима почиње у сутра, 8. децембра и трајаће до 5. фебруара.
Пријаве се могу поднети онлајн путем, преко дигиталне платформе коју је успоставила Агенција за просторно планирање и урбанизам и то својим ЈМБГ-ом и личном картом, налогом на порталу еУправа или преко услужног центра локалне самоуправе. Грађани ће моћи да поднесу пријаву у 547 пошта широм Србије, као и на још 150 локација које ће бити доступне до краја године, а уз помоћ овлашћених службеника поште који ће за њих попунити и поднети електронску пријаву.
Шта закон предвиђа и колики су трошкови
Трошкови уписа крећу се у распону од 100 до 1.000 евра и зависе од површине објекта и места где се непокретност налази.
Од плаћања накнаде ослобођени су: примаоци социјалне помоћи, особе са инвалидитетом, борци, самохрани родитељи и породице са троје и више деце.
Закон предвиђа да објекти буду евидентирани, а потом и уписани у катастар непокретности чиме ће грађани моћи слободно да располажу својом имовином - кроз купопродају, наслеђивање, хипотеку, легално прикључење на комуналну и другу инфраструктуру. Такође, законом се предвиђа и нулта толеранција на нову бесправну градњу, јер ће по његовом ступању на снагу сви објекти који се граде без издате грађевинске дозволе односно без решења о одобрењу за извођење радова, бити уписани као власништво државе.
- За породичне куће и станове, висина накнаде зависи од величине места, односно броја становника, па у Београду накнада износи од 100 до 1.000 евра, у местима са више од 100.000 становника накнада се креће од 100 до 500 евра, а у местима која имају од 50.000 до 100.000 становника накнада је од 100 до 300 евра. У местима са мање од 50.000 становника, накнада је фиксна и износи 100 евра.
- За магацине, економске и помоћне објекте, као и производне погоне, накнада се одређује на основу површине објекта: За објекте мање од 500 метара квадратних је бесплатно, за објекте веће од 500 квадрата накнада износи 10 евра за сваки наредни квадратни метар преко 500 квадрата.
Шта је потребно од документације
Од документације је потребно да грађани приложе важећу личну карту односно пасош, основ стицања у виду уговара, оставинског решења или пресуде, број катастарске парцеле који се може пронаћи на сајту "Геосрбија", податке о објекту (врста објекта, површина, спратност) и изјаву под кривичном и материјалном одговорношћу да су дати подаци тачни.
Агенција за просторно планирање и урбанизам упоређује податке из пријаве и јавних евиденција. Уколико је исход провере позитиван, агенција издаје потврду и доставља је РГЗ-у који врши приоритетни упис права својине, без обзира на претходне поступке. Уколико је исход провере негативан, агенција без одлагања, електронским путем, обавештава подносиоца пријаве и надлежног грађевинског инспектора.
За објекте који су изграђени на туђем приватном земљишту, без правног основа - агенција ће позвати подносиоца да уреди односе са власником земљишта. Објекти изграђени на површинама које су планиране и приведене јавној намени, као и у заштићеним подручјима, биће уклоњени или ће постати власништво државе.
Привремени објекти (нпр. мобилне куће, контејнери, балон хале) биће евидентирани, без уписа права својине.
Уколико је инвеститор познат, он уместо власника стана подноси пријаву за евидентирање зграде и сноси трошкове накнаде.
Ако је инвеститор непознат, сваки станар, управник, професионални управник или друго лице које има правни интерес, може поднети пријаву за евидентирање зграде, а након тога, власник стана подноси пријаву за свој стан и плаћа накнаду.
Накнада за упис права својине за комерцијалне и друге објекте плаћа се у висини доприноса за уређивање грађевинског земљишта. Накнада се не плаћа унапред, већ је након обавештења Агенција доставља путем имејла, телефона или на адресу из пријаве подносиоца.
Сви износи се плаћају у динарској противвредности по средњем курсу Народне банке Србије на дан обрачуна.