РАЈСКА СВЕЋА: Тајанствени предмет из серије "Црна свадба" и његово право значење у влашкој традицији
Предмет из уводне шпице "Црне свадбе" крије древни влашки обичај.
Психолошки трилер "Црна свадба" започео је свој телевизијски живот пре четири године, а гледаоци ће од сутра имати прилику да гледају другу сезону овог остварења, те да проникну у мистерије које се постепено разоткривају.
Радња прве сезоне је смештена у мало место у источној Србији, где Митар, иначе, миран и благ човек, изненада и на бруталан начин убија дванаесторо својих комшија. Покушавајући да открију мотиве злочина, Петар, припадник безбедносне агенције, и инспектори Томић и Благојевић позивају Наташу, реномирану психолошкињу, да као судска вештакиња утврди да ли је Митар психички оболео или се иза злочина крије неки други разлог.
Међутим, тиме само откључавају мистерију у којој се преплићу влашка магија и тајанствени центри моћи, у вечитој борби добра и зла.
У уводној шпици и ове сезоне гледаоци могу да примете примете необичан предмет од стакла, воска и свећа у облику цветова, а његово значење откривено је већ у четвртој епизоди серије.
Рајска свећа
Реч је о рајској свећи, за коју се у серији објашњава да је начињена за настрадалу конобарицу Јелену, која је умрла "без светла".
Ова рукотворина и данас има своју примену у влашким селима Тимочке Крајине, а ево о чему је заправо реч.
За Влахе, умирање у дубокој старости, у сопственом дому, у кругу потомака и са упаљеном свећом у руци, сматра се природним завршетком живота.
Ипак, смрт често долази изненада, а ако човек умре без свеће, верује се да ће његов дух на "оном свету" лутати у мраку, хладноћи и глади, док не добије накнадно светло - посебну свећу која има снагу да пређе границу између два света и "изведе покојника на светло", односно у рај.
Та посебна свећа носи различите називе, али су најпознатији "луманарја маре" ("велика свећа") и "луманарја рајулуј" ("рајска свећа").
Иако заузима важно место у култу мртвих, о овом обичају је у научној литератури писано знатно мање него што заслужује.
У влашким селима Тимочке Крајине обичај прављења рајских свећа и даље живи.
Најпре се припреми дрвени сталак, који се премаже врућим воском како би се на њега касније лепиле фигурице.
Затим се конац провуче кроз восак да би се добио воштани конац. У конструкцију улазе и стакла на чијем се врху поставља 44 свеће, које симболизују 44 свеца.
Наставак приче
У другој сезони "Црне свадбе" испреплатане линије које воде много деценија уназад, а са чијим се последицама главни јунаци сусрећу и данас, паралелно нас уводе у нови свет митова и народних веровања.
- Сценаристички, друга сезона Црне свадбе упушта се у сложен захват уклапања два наративна тока - једног у садашњости, који се директно наставља на оно што смо гледали у првој сезони, док други прати истрагу коју нестали Петар Ћирић води 2002. године, а која ће се показати кључном за све што се дешава данас. На ову сезону гледам као на амбициозни детективски роман, конспирацијски трилер који се природно укршта са хорором. Играмо на све аспекте параноје и притискамо сву црвену дугмад која активирају нашу колективну свест о томе "ко нам све ради о глави", укључујући, наравно, и нас саме. Нико није сигуран и нико није невин - објашњава сецанриста Александар Радивојевић.