Језива сцена из "Страдања Христовог" крије тајну 20 година: Шта симболизује дете у рукама Сотоне?
Филм "Страдање Христово" Мела Гибсона, познат по снажним религијским мотивима и контроверзним сценама, посебно је остао упамћен по загонетном приказу Сотоне са бебом који и две деценије касније изазива расправе о симболици борбе добра и зла.
Филм "Страдање Христово", чији је редитељ Мел Гибсон, од свог изласка 2004. године важи за једно од најконтроверзнијих остварења религијске тематике.
Сниман је на арамејском, хебрејском и латинском језику, са Џимом Кавијезелом у улози Исуса Христа, Мајом Моргенштерн као Богородицом и Моником Белучи као Маријом Магдаленом.
Остварење је постало глобални феномен, али и предмет бројних дебата због бруталне визуелне експресије последњих часова Исусовог живота и због приказа борбе добра и зла кроз уметнички изузетно снажне симболе.
Једна од најзагонетнијих сцена свакако је приказ лика Сотоне који у наручју држи бебу; призор који се појављује док је Исус немилосрдно бичеван.
Управо ова сцена, и готово гротескна фигура бебе, збуњује гледаоце већ више од две деценије.
Зашто Сотона носи бебу?
Иако се ни у једном тренутку у сцени не изговара ниједна реч, симболика је снажна и вишеслојна.
Према тумачењима бројних филмских и теолошких аутора: Приказ Сотоне са "дететом" представља перверзну, извитоперену верзију хришћанског мотива "Мајке Божје са дететом".
Док Бог "жртвује" свог Сина ради спасења човечанства, зло контрастира тако што "брине" о свом потомству, на тај начин приказујући изопачену верзију љубави.
Беба се у интерпретацијама често посматра као симбол анти-Месије, односно настанка зла које расте док се Исус жртвује.
Андрогини изглед Сотоне није случајан. Мел Гибсон га је осмислио како би приказао да зло често изгледа привлачно, спокојно, чак нежно, а не монструозно, што га чини опаснијим.
Посебно језив детаљ јесте осмех саме бебе, који делује неприродно и старо, остављајући снажан контраст са призором неизмерне људске патње.
Ко је жена која тумачи Сотону?
Лик Сотоне у филму игра италијанска глумица Розалинда Челентано, ћерка легендарног кантаутора и глумца Андријана Челентана.
Рођена је 1968. године у Риму и током каријере појавила се у више десетина филмских пројеката, али јој је управо ова улога донела највећу међународну препознатљивост.
Гибсон је за улогу Сотоне намерно одабрао жену, у тежњи да лик зла учини неухватљивим, амбивалентним и мистериозним.
Челентанова је уз помоћ шминке и стилизације добила потпуно андрогини изглед, што је додатно појачало злокобност њеног присуства.
Зашто је ова сцена тако моћна?
Овај моменат један је од најкоментарисанијих делова Страдања Христовог јер у кратком, готово немом призору осликава целу филозофију филма: борбу добра и зла, жртву и исмевање те жртве, контраст божанског и изопаченог, тренутак у коме се светлост и тама директно сударају.
Чак и они који филм доживљавају искључиво као уметничко дело, а не религијски манифест, сагласни су да сцена оставља дубок утисак и покреће питања о природи трпљења, искушења и људске вере.