Пилот разоткрио истину о најгорим страховима од летења: Колико су ти сценарији заправо опасни?
Многи путници осећају страх од летења, а у њиховим мислима често се одвијају најгори могући сценарији, од техничких кварова и принудних слетања до пожара у ваздуху.
Иако су овакве ситуације изузетно ретке, сама помисао може изазвати јаку анксиозност.
Зато је један пилот одлучио да умири путнике и објасни шта се заиста дешава у авиону током хитних ситуација.
Марк, капетан Ербаса у једној комерцијалној авиокомпанији, у видеу за Јутјуб канал Аирлинерс Ливе детаљно је описао како се решавају најчешћи и најстрашнији проблеми током лета, преноси "Дејли мејл".
Пожар у ваздуху - како пилоти реагују?
– Прво идентификујемо место пожара. Ако је у мотору, добијамо упозорење у кабини и активирамо апарате за гашење који одмах неутралишу ватру – објашњава Марк.
Пожар у репу такође се гаси уграђеним уређајима, али најчешћи проблем је, веровали или не, дим из тоалета.
– Најчешће се активира аларм због електронске цигарете или запаљене обичне цигарете. И у кабини и у оквиру посаде имамо више аларма и протокола. Чак и канте за смеће имају уграђене апарате за гашење пожара – каже пилот.
Опасност од литијумских батерија
Све више авиокомпанија ограничава уношење преносивих батерија јер могу изазвати самозапаљење.
– Ако имамо пожар изазван батеријом у телефону или лаптопу, одмах преусмеравамо авион и примењујемо посебне процедуре – наводи Марк.
Кабинско особље је у таквим случајевима опремљено димним кукама које доводе кисеоник, ватроотпорним рукавицама и специјалним апаратима за гашење.
Принудно слетање на воду - колико је вероватно?
Марк наглашава да је слијетање на воду екстремно ретко.
– То је последња опција, али као што смо видели на Худсону, могуће је преживети, сви путници су тада изашли живи – подсећа он на чувену 2009. годину и капетана Чеслија "Салија" Саленбергера.
Шта ако пилот током лета постане онеспособљен?
– У кабини смо увек најмање двојица. Ако се један пилот разболи, процењујемо ситуацију, дајемо кисеоник и одлучујемо може ли да настави лет – објашњава Марк.
Додаје да није проблем ни ако један пилот више не може да управља авионом:
– Други ће га слетети, а модерне летелице могу саме да изврше аутоматско слетање. У екстремно ретком случају да се обојица разболе, кабинско особље је обучено да користи радио, позове помоћ и активира аутоматско слетање.
Зашто се крила савијају и да ли је то опасно?
Путници често паниче када виде да се крило "љуља", али Марк истиче да је то потпуно нормално:
– Авион је пројектован да буде флексибилан. Да је потпуно крут, трпео би огромно оптерећење током турбуленције.
Турбуленција, наглашава пилот, сама по себи не може да обори авион.
– Авион неће пасти с неба. Дизајниран је да издржи много више него што путници мисле.