Pilot razotkrio istinu o najgorim strahovima od letenja: Koliko su ti scenariji zapravo opasni?
Mnogi putnici osećaju strah od letenja, a u njihovim mislima često se odvijaju najgori mogući scenariji, od tehničkih kvarova i prinudnih sletanja do požara u vazduhu.
Iako su ovakve situacije izuzetno retke, sama pomisao može izazvati jaku anksioznost.
Zato je jedan pilot odlučio da umiri putnike i objasni šta se zaista dešava u avionu tokom hitnih situacija.
Mark, kapetan Erbasa u jednoj komercijalnoj aviokompaniji, u videu za Jutjub kanal Airliners Live detaljno je opisao kako se rešavaju najčešći i najstrašniji problemi tokom leta, prenosi "Dejli mejl".
Požar u vazduhu - kako piloti reaguju?
– Prvo identifikujemo mesto požara. Ako je u motoru, dobijamo upozorenje u kabini i aktiviramo aparate za gašenje koji odmah neutrališu vatru – objašnjava Mark.
Požar u repu takođe se gasi ugrađenim uređajima, ali najčešći problem je, verovali ili ne, dim iz toaleta.
– Najčešće se aktivira alarm zbog elektronske cigarete ili zapaljene obične cigarete. I u kabini i u okviru posade imamo više alarma i protokola. Čak i kante za smeće imaju ugrađene aparate za gašenje požara – kaže pilot.
Opasnost od litijumskih baterija
Sve više aviokompanija ograničava unošenje prenosivih baterija jer mogu izazvati samozapaljenje.
– Ako imamo požar izazvan baterijom u telefonu ili laptopu, odmah preusmeravamo avion i primenjujemo posebne procedure – navodi Mark.
Kabinsko osoblje je u takvim slučajevima opremljeno dimnim kukama koje dovode kiseonik, vatrootpornim rukavicama i specijalnim aparatima za gašenje.
Prinudno sletanje na vodu - koliko je verovatno?
Mark naglašava da je slijetanje na vodu ekstremno retko.
– To je poslednja opcija, ali kao što smo videli na Hudsonu, moguće je preživeti, svi putnici su tada izašli živi – podseća on na čuvenu 2009. godinu i kapetana Česlija "Salija" Salenbergera.
Šta ako pilot tokom leta postane onesposobljen?
– U kabini smo uvek najmanje dvojica. Ako se jedan pilot razboli, procenjujemo situaciju, dajemo kiseonik i odlučujemo može li da nastavi let – objašnjava Mark.
Dodaje da nije problem ni ako jedan pilot više ne može da upravlja avionom:
– Drugi će ga sleteti, a moderne letelice mogu same da izvrše automatsko sletanje. U ekstremno retkom slučaju da se obojica razbole, kabinsko osoblje je obučeno da koristi radio, pozove pomoć i aktivira automatsko sletanje.
Zašto se krila savijaju i da li je to opasno?
Putnici često paniče kada vide da se krilo "ljulja", ali Mark ističe da je to potpuno normalno:
– Avion je projektovan da bude fleksibilan. Da je potpuno krut, trpeo bi ogromno opterećenje tokom turbulencije.
Turbulencija, naglašava pilot, sama po sebi ne može da obori avion.
– Avion neće pasti s neba. Dizajniran je da izdrži mnogo više nego što putnici misle.